ISIS 1998, št.7
Zaključki konference o razvoju splošne/družinske medicine
Igor Švab
Na Bledu je 5. in 6. septembra 1997 potekala konferenca o razvoju splošne/družinske
medicine v Evropi. Po uvodnih predavanjih prvega dopoldneva so se udeleženci
razdelili v sedem skupin, v katerih so obravnavali teme, ključne za razvoj
stroke v prihodnosti. Ti zaključki so bili kasneje predstavljeni na plenarnem
sestanku.
1. TEMA: dodiplomsko izobraževanje
-
Dodiplomsko izobraževanje iz splošne medicine mora biti prisotno na vseh
medicinskih fakultetah.
-
Vsaka fakulteta mora imeti katedro za družinsko medicino z ustreznim programom.
-
Katedre morajo jasno izdelati kriterije za učitelje in mentorje.
-
Fakulteta mora omogočiti nagrajevanje učiteljev in mentorjev.
-
Zagotavljanje kakovosti in raziskovalno delo mora biti vključeno v izobraževanje
družinske medicine.
-
Zaključni izpit mora bit enak drugim, z ocenami.
-
Katedra za družinsko medicino mora skrbeti za dobre odnose z drugimi specialnostmi.
-
Za nadaljnji razvoj kateder je pomembno mednarodno sodelovanje.
-
Predmet splošna družinska medicina je najbolje umestiti ob koncu študija,
še bolje pa ga je uvajati postopno od prvega letnika dalje.
2. TEMA: specializacija
-
Mentorje za specializacijo je treba določiti na osnovi vnaprej dogovorjenih
kriterijev.
-
Ta proces mora nadzirati splošna medicina.
-
Specializacija mora biti ustrezno financirana, vključno s plačami specializantov
in nagradami mentorjem.
-
Izbrani mentorji bi morali prejemati višjo glavarino zato, da bi lahko
na ta način nadomestili izgubo dohodka zaradi učenja in vzdrževanja znanja
o izobraževanju.
-
Izobraževalne vsebine specializacije bi morale biti relevantne za splošno
medicino. Splošna medicina bi morala te vsebine nadzorovati.
-
Potek specializacije naj bi bil fleksibilen in metode take, da odgovarjajo
specializantom in njihovim obveznostim (službenim, osebnim).
-
V Sloveniji je nujno treba rešiti problem čakajočih na specializacijo.
-
Razmisliti je treba o možnostih razvoja skupnega dela specializacije s
sorodnimi disciplinami v osnovni zdravstveni dejavnosti.
3. TEMA: nenehno strokovno izpopolnjevanje]
-
Nenehno strokovno izobraževanje je proces, ki preko poklicne in osebne
rasti splošnega zdravnika izboljšuje kakovost osnovnega varstva.
-
Zdravniška zbornica Slovenije je sicer postavila merila za podaljšanje
licence, vendar bi bilo potrebno dodati še priporočila o primernosti posameznih
izobraževanj za splošne zdravnike.
-
Pred vsakim izobraževalnim tečajem ali seminarjem bi morali preučiti ne
le vsebino, pač pa tudi metodologijo in kakovost seminarja.
-
Nenehno strokovno izobraževanje mora najti pravo ravnotežje med:
-
samoizobraževanjem (branje, ocenjevanje,…)
-
odvisnim učenjem (prisotnost na seminarjih, tečajih in predavanjih,…).
-
Za splošne zdravnike so od skupinskih oblik odvisnega učenja vsekakor bolj
priporočljiva izobraževanja v manjših skupinah, ki zahtevajo aktivnejši
pristop.
-
Pri Zdravniški zbornici Slovenije bi potrebovali posebno izobraževalno
telo, kjer bi sodelovali splošni zdravniki. Tam bi v naprej ocenili primernost
posameznih izobraževanj in to pri oglaševanju ustrezno označili. Poleg
že sedaj znanih meril bi lahko uporabili še naslednja:
-
prisotnost splošnega zdravnika kot predavatelja,
-
splošni zdravnik kot moderator razprave,
-
splošni zdravnik kot izvajalec vsega izobraževanja.
4. TEMA: zagotavljanje kakovosti
-
Ministrstvo za zdravstvo mora dokončati projekt zagotavljanja kakovosti
na nacionalni ravni.
-
Zdravniška zbornica mora razviti natančne indikatorje, kriterije in standarde
nadzora, ki ga izvaja.
-
Zdravniška zbornica mora vključiti kot kriterij za obnavljanje licence
sodelovanje v projektih kakovosti.
-
RSK SM mora začeti in koordinirati aktivnosti Katedre za družinsko medicino,
SSM in ostalih inštitucij pri razvoju standardov, priporočil in indikatorjev.
-
Združenje zdravstvenih zavodov Slovenije mora izvesti nacionalno strategijo
zagotavljanja kakovosti.
-
Managerji v zdravstvenih organizacijah morajo uporabljati metodologijo
kakovosti pri ocenjevanju kakovosti svojega dela (notranji nadzor kakovosti,
zadovoljstvo bolnikov, pritožni sistem).
-
Strokovne zdravniške organizacije morajo začeti projekte multidisciplinarnega
razvoja kakovosti.
-
Javnost, pacienti in njihove organizacije morajo aktivno sodelovati v odločitvah
o zagotavljanju kakovosti in izboljšanju zdravstvenega varstva.
-
Izobraževanje o zagotavljanju kakovosti mora biti vključeno v programe
izobraževanja zaposlenih v zdravstvu (dodiplomsko, specializacija, pripravništvo,
nenehno strokovno izpopolnjevanje).
5. TEMA: raziskave
-
Prihodnost raziskovalnega dela v splošni medicini v Sloveniji je nastanek
Inštituta za družinsko medicino.
-
Raziskave v splošni medicini ne smejo biti hobi posameznikov, ampak resno
delo.
-
Treba je razviti mrežo raziskovalcev v splošni medicini in jim omogočiti
izobraževanje, najbolje preko Katedre za družinsko medicino.
-
Mreža raziskovalcev mora razviti lastne prioritete razvoja, odvisne od
značilnosti splošne medicine.
6. TEMA: odnos do drugih profilov v osnovnem zdravstvu
-
Potrebno je zagotoviti ustrezno dodiplomsko in podiplomsko izobraževanje.
-
Vsi zdravniki v osnovni zdravstveni dejavnosti naj enakopravno sodelujejo
v preventivi.
-
Način financiranja naj spodbudi razvoj splošne medicine.
-
Potrebno je kakovostno sodelovati s specialisti na sekundarni ravni.
-
Aktivno je treba sodelovati v pripravi planov in kadrovskih normativov.
7. TEMA: splošna medicina v tranziciji
-
Zdravniki splošne medicine morajo biti pripravljeni na konceptualne spremembe,
ki se dogajajo.
-
Potrebna je ustrezna koordinacija inštitucij, ki morajo imeti jasne pristojnosti.
-
Redefinirati je treba kadrovske in finančne možnosti države in stroke.
-
Spodbujati je treba sodelovanje zdravnikov v skupinah.
-
Najti je treba ustrezne finančne rešitve in morebitne dodatne vire.
-
Tranzicija pomeni tudi nove možnosti, saj se odpirajo nove marketinške
niše.
-
Ponujajo se možnosti zdravnikovega delovanje zunaj ambulante (npr. v bolnišnicah).
-
Zdravniki splošne medicine se moraj aktivno vključevati v nastajanje sprememb
v zdravstvu.
-
Katedra je kot strokovni vrh pomembno mesto za promocijo novih idej.
-
Zdravniki splošne medicine morajo sodelovati z javnimi občili pri promociji
svojih ciljev
-
Javnosti je treba ponuditi več opcij, če je kakovost storitev enaka ali
boljša.
|
prejšnji članek
|
naslednji članek
|
|
|