ISIS 1998, št.7
Strateško načrtovanje zdravstvene dejavnosti
Slavica A. Ritonja
1. Ali vemo, kam gremo in kaj želimo doseči v zdravstvu? Ali imamo strategijo?
Zaradi posledic globalnih političnih, gospodarskih in širše družbenih sprememb
zadnjega desetletja potreba po jasno opredeljeni strategiji in ciljih zdravstvenega
varstva na nacionalnih ravneh in v zdravstvenih organizacijah še nikoli
ni bila večja kot je sedaj. Danes je največji izziv za zdravstvene politike,
zdravnike, managerje in druge dejavnike odločanja o zdravstveni oskrbi
prebivalstva v opredeljevanju strateških ciljev zdravstvenega varstva in
v načrtovanju učinkovite strategije za uresničevanje teh ciljev. Pregled
literature pokaže, da se v tem obdobju evropsko zdravstvo spoprijema z
naslednjimi globalnimi problemi in izzivi:
-
omejevanje povračil stroškov zdravstvene obravnave kot rezultat naporov
plačnikov, da bi upočasnili rast izdatkov za zdravstvo;
-
prelaganje plačila zdravstvenih storitev na druge plačnike izven državnega
proračuna in nacionalnih zdravstvenih zavarovalnic (na posameznika);
-
spreminjanje načinov zdravstvene obravnave zaradi demografskih sprememb;
-
naraščanje zahtev bolnikov, plačnikov in najširše javnosti po višji kakovosti
zdravstvene obravnave;
-
povečanje vpliva konkurenčnih izvajalcev zdravstvenih storitev.
Pristopi evropskih držav k obvladovanju teh problemov se medsebojno močno
razlikujejo, vsem pa je skupno to, da sledijo naslednjim strateškim ciljem:
-
poskrbeti za vso potrebno zdravstveno varstvo za vsakogar po načelu enake
dostopnosti do zdravstvenih storitev;
-
izločiti izgubo, kar pomeni poskrbeti za bolj učinkovito porabo razpoložljivih
virov zdravstva (delovni čas, kadri, finance, tehnologija, zgradbe itd.);
-
izboljšati sedanjo raven kakovosti zdravstva z individualizacijo zdravstvene
obravnave in optimiranjem zmogljivosti zdravstvenih ustanov.
Ena pomembnejših usmeritev reformiranja evropskega zdravstva, ki jo priporoča
tudi WHO, se nanaša na decentralizacijo odločanja o zdravstvu v smislu
povečanja avtonomnosti zdravstvenih organizacij in večjega upoštevanja
javnosti pri odločanju o ključnih vprašanjih zdravstva (delitev virov,
organiziranost, kakovost, razvoj itd.).
Slovenska nacionalna strategija zdravstvenega varstva v tem času še
ni dorečena, čeprav je Nacionalni program zdravstvenega varstva Republike
Slovenije "Zdravje za vse do leta 2000" v strokovni, vladni in parlamentarni
obravnavi že od leta 1992 in bi ga morali po določilih Zakona o zdravstvenem
varstvu in zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS št. 9/92) sprejeti
v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona. Gre za eno najbolj trdih,
zahtevnih in žal tudi dolgotrajnih razprav o reformi sistema zdravstvenega
varstva slovenskega prebivalstva. Ali bodo glavna prizadevanja slovenske
zdravstvene politike v prihodnje zares usmerjena v kakovost, kot to navaja
minister za zdravstvo (Delo, 19. februar 1997)?
2. Vloga strateškega managementa pri oblikovanju strategije zdravstvene
dejavnosti
Če ste sprejeli načelo, da je kakovost popotovanje in ne cilj, če soglašate
z dejstvom, da se kakovost pričenja na strateški ravni, potem morda iščete
dober način, da predstavite svoj napredek v strategiji vaše dejavnosti.
Del znanstveno-raziskovalnih spoznanj o sodobnih načinih oblikovanja strategije
zdravstvene dejavnosti lahko spoznate v nadaljevanju prispevka.
Strategija zdravstvene dejavnosti se oblikuje s procesom strateškega
managementa na strateški ravni sistema zdravstvenega varstva in znotraj
njega na strateški ravni bolnišnic ter drugih zdravstvenih organizacij.
Strateški management je poseben, v prihodnost usmerjen način razmišljanja
in delovanja, ki skuša doseči prilagoditev notranjih razmer zdravstva (poslanstvo,
vrednote, znanje, programi, organiziranost, finance) razmeram v njegovem
okolju (zdravstvena politika, zakonodaja, znanost, sociala, tehnologija,
ekonomija, ekologija, konkurenca) in predvidenim spremembam teh razmer
v prihodnosti. Njegova temeljna naloga je oblikovati prognozo zdravstvenih
potreb uporabnikov zdravstvenih storitev, programe optimiranja zmogljivosti
zdravstvenih organizacij in vizijo bodočega položaja vsake od njih v neki
dobro definirani točki v prihodnosti (npr. čez 3 - 5 let). Temeljne sestavine
strateškega managementa so (Duncan, 1992):
-
strateško mišljenje, ki temelji na znanstvenih spoznanjih in poskuša identificirati
sedanje trende ter napovedati izide, ki bodo za neko zdravstveno organizacijo
pomembni v prihodnosti;
-
strateško analiziranje, ki temelji na raziskovanju tega, kar neka zdravstvena
organizacija mora, zmore in želi doseči glede na potrebe in zahteve njenega
okolja;
-
strateško načrtovanje in odločanje, katerega rezultat je strategija dejavnosti
neke zdravstvene organizacije.
Strateški management ni proces preprostega razširjanja količine obstoječe
dejavnosti neke zdravstvene organizacije ali ukrep hitrega odpravljanja
njenih finančnih izgub. To je dolgoročen proces, ki poskuša identificirati
notranje in zunanje razmere organizacije in smeri sprememb v njenem okolju
ter napovedati dovolj verjetne izide, ki bodo pomembni za njen nadaljnji
obstoj in razvoj. Vprašanja strateškega managementa zdravstvenih organizacij
niso samo: koliko zdravstvenih storitev in po kakšni ceni bomo izvajali
v naslednjih letih?, ampak so predvsem: katere nove storitve bodo v prihodnosti
potrebne?, katere od storitev, ki jih izvajamo sedaj, niso več potrebne?,
katere nove storitve naj uvedemo?, kaj moramo spremeniti glede na spremembe
v okolju?
Rezultat strateškega managementa je strategija dejavnosti. Strategija
zdravstvene dejavnosti je kakovostna, ko prioritetno upošteva zdravstvene
potrebe in pričakovanja bolnikov, načrtuje postopke za doseganje višje
stopnje njihovega zadovoljstva in se uresničuje po principu:
zdravstvene storitve izvajati bolje od drugih izvajalcev, z nižjimi
stroški, z boljšimi medicinskimi izidi in z višjo stopnjo zadovoljstva
bolnikov.
Strategija povezuje managersko razumevanje sedanjega položaja organizacije
z vizijo njenega bodočega položaja, ki opredeljuje, kaj organizacija mora,
zmore in želi doseči v prihodnosti. Končni rezultat uresničevanja te zamisli
je zadovoljstvo uporabnikov in lastna korist (Mulej, 1994).
Enako pomembno kot tehnična kakovost strategije (strateški cilji, projekti
v fazah, projekcije pretoka finančnih virov itd.) je to, da strategija
združuje, motivira in usmerja vse člane organizacije k doseganju skupnih
ciljev.
Strategija mora funkcionirati kot organizacijski princip, ki daje
smisel, pomen in namen delovnemu življenju ljudi ter jih usmerja k pravilnim
odločitvam.
Uresničuje se z učinkovitim managementom in z organizacijsko kulturo,
ki je skladna s strategijo.
Morda bo kdo od tistih, ki ne marajo sprememb in z njimi povezanih izzivalnih
priložnosti, pomislil, da slovenske zdravstvene organizacije zaradi mnogih
zunanjih omejitev (ukrepi zdravstvene politike, ukrepi nacionalne zavarovalnice
itd.) ne potrebujejo strateškega managementa. Le kratek pregled strokovne
literature s področja strateškega managementa in kakovosti v zdravstvu
pokaže, da potreba po strateškem managementu v zdravstvu narašča najmanj
v naslednjih primerih (Duncan, 1992; Ovretveit, 1992; Joss/Kogan, 1995):
-
ko v organizaciji dominira ena funkcija nad drugimi. V večini zdravstvenih
organizacij dominira funkcija medicinske stroke. Strateški management poskuša
doseči sinergijsko delovanje vseh organizacijskih funkcij in uspešno odkriva
deljene koristi z delitvijo uporabnikov, programov in stroškov znotraj
organizacije;
-
ko narašča raven konkurence. Strateški management odkriva konkurenčne prednosti
z načrtovanjem novih postopkov izboljševanja kakovosti in z inoviranjem
dejavnosti;
-
ko so spremembe v okolju pogostejše. Strateški management povezuje organizacijo
in njeno okolje s sistematičnim premoščanjem sprememb;
-
ko naraščajo pritiski za zmanjšanje stroškov.
Brez jasne strategije (na nacionalni ravni sistema zdravstvenega varstva
in na ravni zdravstvenih organizacij) se je težko odločati, v kaj in koliko
investirati, kako postavljati prioritete, kako optimirati porabo razpoložljivih
virov in kako promovirati dejavnost bolnikom, plačnikom in javnosti. Strategija
določa cilje zdravstvenih organizacij (v okviru nacionalnih ciljev zdravstvenega
varstva) in postopke za uresničevanje teh ciljev glede na njihovo poslanstvo
in vrednote.
3. Strateška analiza in načrtovanje bolnišnične dejavnosti
Kakovost bolnišnične dejavnosti se pričenja na strateški ravni bolnišnice.
Mnogo programov izboljševanja kakovosti bolnišničnih storitev propade zato,
ker bolnišnica nima jasno opredeljenih strateških ciljev in strateškega
načrta za doseganje teh ciljev. Brez jasne, vsem znane in razumljive strategije
bolnišnično osebje ne more dovolj dobro vedeti, katere bolnike mora prioritetno
obravnavati, kakšne so povezave z zunanjimi zdravniki, ki pošiljajo bolnike
v bolnišnico, kdo vse so plačniki različnih storitev, kaj vse bolniki,
zunanji zdravniki in plačniki potrebujejo, pričakujejo in cenijo v zvezi
z bolnišnično dejavnostjo in, kar je najbolj pomembno, kaj vse mora vsak
član bolnišničnega osebja vsakodnevno opraviti in na kakšen način, da bodo
vse tri skupine partnerjev (bolniki, zunanji zdravniki, plačniki) trajno
zadovoljni.
Za nadaljnji obstoj bolnišnice in za ohranjanje njene identitete (poslanstva)
je bolj od zadovoljevanja zahtev plačnikov pomembno, da trajno zadovoljuje
zdravstvene potrebe bolnikov in pričakovanja njihovih osebnih (zunanjih)
zdravnikov. Iz tega izhaja nujnost strateškega analiziranja zdravstvenih
potreb bolnikov in pričakovanj njihovih zdravnikov iz specifičnega okolja
bolnišnice (občina, regija itd./kategorizacija bolnišnic!), nujnost analiziranja
obstoječih zmogljivosti bolnišnice (zmogljivost je sedanja in bodoča sposobnost
ustreznega odziva bolnišnice na potrebe njenega okolja po bolnišničnih
storitvah) in potreba po načrtovanju njene optimalne zmogljivosti za zadovoljevanje
teh potreb po zmerni ceni.
Bistven del strateškega načrtovanja dejavnosti bolnišnice je strukturiranje
bolnišničnih storitev. Strukturiranje opredeli skupine bolnikov, ki imajo
dovolj skupnih lastnosti, da omogočajo homogenizacijo njihovih potreb in
oblikovanje specifičnih skupin storitev (paketov storitev) za zadovoljevanje
teh potreb. S strukturiranjem opredelimo skupine bolnikov po vnaprej določenih
kriterijih (npr.: spol, starost, patologija, pričakovanja osebnih zdravnikov
itd.), raziščemo njihove potrebe in pričakovanja v zvezi z bolnišnično
obravnavo in oblikujemo pakete storitev za skupine bolnikov s homogenimi
potrebami.
Z razvrstitvijo bolnikov v skupine s homogenimi potrebami in z opredelitvijo
paketov storitev za zadovoljevanje teh potreb dobimo strokovno podlago
za strateško odločanje o tem, katere vrste in koliko storitev naj v prihodnosti
izvaja vsaka organizacijska enota bolnišnice, katere programe storitev
teh enot bo potrebno dopolniti, katere pa skrčiti oziroma ukiniti. Končni
rezultat strukturiranja bolnišničnih storitev je strateški načrt za optimiranje
zmogljivosti organizacijskih enot bolnišnice, ki temelji na potrebah in
pričakovanjih uporabnikov teh storitev.
Načini definiranja zdravstvenih potreb bolnikov in načini oblikovanja
paketov storitev za zadovoljevanje teh potreb po zmerni ceni morajo odražati
preference bolnikov, zdravnikov, negovalnega osebja, plačnikov in zdravstvene
politike.
Sinergijsko sodelovanje vseh teh dejavnikov v procesu strateškega
managementa bolnišnice pripelje do kakovostne strategije, ki prioritetno
upošteva zdravstvene potrebe bolnikov in določa optimalno zmogljivost bolnišnice.
Vsebino strategije bolnišnične dejavnosti opredeljujejo naslednji elementi
(Ovretveit, 1992):
-
izjava o namenih bolnišnice v smislu opredelitve skupin bolnikov in načinov
zadovoljevanja njihovih zdravstvenih in socialnih potreb;
-
izjava o posebnostih bolnišnice, po katerih se razlikuje od drugih bolnišnic;
-
izjava o programih storitev organizacijskih enot in o značilnostih teh
storitev;
-
prognoza optimiranja zmogljivosti organizacijskih enot in preoblikovanja
njihove organiziranosti.
S strukturiranjem bolnišničnih storitev na osnovi zdravstvenih potreb bolnikov
in s prilagajanjem zmogljivosti bolnišničnih organizacijskih enot tem potrebam
se približamo idealu zdravstvenega varstva: specializacija zdravstvenih
storitev z individualizacijo zdravstvene obravnave in optimiranjem porabe
razpoložljivih virov. Menim, da bi to morala postati temeljna usmeritev
top managementa slovenskega zdravstva pri odločanju o strateških ciljih
zdravstvenih organizacij in celotnega zdravstva.
4. Priložnosti za konkurenčno prednost bolnišnice
Namesto sklepnih misli ob zaključku prispevka raje po načelih strateškega
mišljenja razmislimo še, na kakšen način bo v prihodnosti lahko neka bolnišnica
uspešno konkurirala v razvijajočem se trgu zdravstvenih storitev. Čeprav
zaenkrat še ni jasno, kakšno bo razmerje med obsegom javnega in zasebnega
zdravstva v naslednjih petih ali desetih letih, je že znano, da bo v prihodnosti
to razmerje v korist zasebnega zdravstva. S tem pa bo narasla konkurenca
izvajalcev zdravstvenih storitev in možnost izbire le-teh. Tega dejstva
se v tem času mnogo bolj od bolnišnic (in drugih zdravstvenih organizacij
v sistemu javnega zdravstva) zavedajo različni plačniki zdravstvenih storitev,
ker že sedaj sistematično zbirajo informacije o zdravstvenih potrebah in
pričakovanjih svojih zavarovancev in informacije o odzivih bolnišnic in
drugih izvajalcev zdravstvenih storitev na te potrebe v smislu kakovosti,
količine in cene njihovih storitev.
Priložnost za konkurenčno prednost bolnišnice je v pravi izbiri načinov
razlikovanja njenih storitev od storitev drugih bolnišnic. Mnoge bolnišnice
delajo napako, ko skušajo svojo različnost opredeliti v smislu stvari,
za katere same mislijo, da jih razlikujejo od drugih bolnišnic, in da so
pomembne za njihove bolnike; npr. s poudarjanjem svojih specialnih medicinskih
postopkov, boljše opreme, šolanja kadrov itd. To ni pravi način za doseganje
konkurenčne prednosti bolnišnice, ker ne uporablja mnenj in prepričanj
uporabnikov njenih storitev o prednostih in koristih teh stvari zanje.
Bolnišnica mora imeti dokaz o tem, kako pomembne so te stvari za uporabnike
njenih storitev, preden jih uporabi za lastno promocijo. Ovretveit navaja,
da pravi izvor različnosti ne more izhajati samo iz mnenja bolnišnice,
ampak lahko nastane predvsem na podlagi mnenj in stališč njenih bolnikov,
zunanjih zdravnikov, plačnikov in najširše javnosti (Ovretveit, 1992).
Bolnišnica mora raziskati in odkriti, kako vsi njeni zunanji partnerji
razlikujejo dobro od slabe dejavnosti in to v pojmih, ki jih oni uporabljajo
in so pomembni za njih. Ugotoviti in razumeti mora tudi, kako oni ocenjujejo
kakovost njene dejavnosti, vplivati na njihovo razumevanje kakovosti in
jim pomagati pri odkrivanju prednosti in koristi zanje zaradi drugačnih
medicinskih postopkov, boljše opreme, bolj usposobljenega osebja ali drugih
novosti, ki jih je uvedla z namenom, da bi koristili uporabnikom njenih
storitev.
Opisan način pridobivanja stvarnih dokazov različnosti bolnišnic v kakovosti
njihove dejavnosti je skladen z mednarodno veljavnimi standardi in merili
kakovosti (ISO, EQA itd.), ki dajejo največji pomen zadovoljstvu uporabnikov
proizvodov (izdelkov/storitev). Kakovost bolnišnične dejavnosti in konkurenčna
prednost bolnišnic se uresničujeta z identificiranjem različnosti in homogenosti
zdravstvenih potreb bolnikov, z inoviranjem in promocijo zdravstvenih storitev,
z individualizacijo zdravstvene obravnave in z optimiranjem porabe razpoložljivih
virov.
Viri:
-
Duncan, J.; Ginter, P. M.; Swayne, L. E. 1992: Strategic Management
of Health Care Organizations. PWS-KENT Publishing Company, Boston.
-
Joss, R.; Kogan, M. 1995: Advancing Quality. Open University Press,
Buckingham.
-
Mulej, M. in soavtorji, 1994: Inovacijski management. Ekonomsko-poslovna
fakulteta Maribor, Univerza v Mariboru.
-
Ovretveit, J. 1992: Health Service Quality. Blackwell Scientific Publications,
Oxford
|
prejšnji članek
|
naslednji članek
|
|
|