|
strokovna srečanja |
|
---|
Na srečanju smo obravnavali aktualna, vnaprej pripravljena vprašanja:
Poleg tega zahteva postopno uvajanje podiplomskega izobraževanja iz splošne medicine v minimalnem trajanju dveh let. Vsi, ki po 1.1.95 začenjajo opravljati splošno prakso v okviru obveznega zdravstvenega zavarovanja, morajo imeti to dodatno izobrazbo (oz.specializacijo). Po načelu "pridobljenih pravic" pa se od zdravnikov, ki so že pred 1.1.95 opravljali splošno prakso, za nadaljevanje njihovega dela ne more zahtevati tega novo predpisanega dodatnega izobraževanja (specializacije).
Diplome, specialistični izpiti in druga zdravniška spričevala se med članicami avtomatično priznavajo, čeprav ne predstavljajo nujno enake vsebinske vrednosti in čeprav je pri oblikovanju programov posameznim članicam še vedno dopuščena sorazmerno velika svoboda. Tujemu zdravniku, ki je v svoji domovini izpolnil pogoje za opravljanje zdravniškega poklica (v okviru zdravstvenega zavarovanja), država gostiteljica ne more postavljati novih zahtev po dodatnem izobraževanju, čeprav take zahteve postavlja svojim domačim zdravnikom.
Država članica ne sme tujim zdravnikom na noben način ovirati ne zaposlovanja ali odpiranja zasebne prakse in ne včlanjevanja v zbornico. Na njihovo zahtevo jim mora nuditi celo vse informacije o prostih delovnih mestih in o možnostih odpiranja zasebne ordinacije. Tudi neznanje domačega jezika načeloma ni več ovira. Navedena je le zelo blaga določba, po kateri "dežela gostiteljica skrbi za to, da si tuji zdravnik pridobi znanje domačega jezika, ki ga potrebuje pri opravljanju svojega poklica." (Samo v primeru osnovnega zdravstva si država članica lahko privošči delno "zaščito lastnega trga" po načelu, da ima prednost tisti zdravnik, ki dobro pozna socialno okolje svojih pacientov, paciente same pa pozna osebno z vsemi njihovimi družinskimi in delovnimi okoliščinami).
Poklicne doložnosti, ki jih v posamezni državi predpisuje zbornica ostajajo v polni veljavi tudi za tuje zdravnike.
V razpravi so se pokazale velike razlike med sogovorniki. Avstrijci so morali spremeniti svoj zakon o zdravnikih in se že podrediti zahtevam EU. Pri zaščiti domačih zdravnikov v osnovnem zdravstvu se lahko opirajo le še na to, da imajo prednost zdravniki, ki bolje poznajo socialno okolje pacientov... V Poljski, Madžarski in Sloveniji se za opravljanje zdravniškega poklica zahteva znanje domačega jezika. Tujci morajo opraviti izpit, na Poljskem celo pred izpitno komisijo zbornice.
Nenehno podiplomsko izpopolnjevanje je v Evropi zelo različno organizirano. Zahtevajo ga Norveška, Švedska, Hrvaška in Slovenija. Na Hrvaškem in v Sloveniji je to izpopolnjevanje celo pogoj za podaljšanje licence. Podobno se uvaja tudi na Češkem. Poljska je podaljševanje licenc pred kratkim zakonsko utemeljila, ni pa še z njim začela. Na Madžarskem in v Nemčiji ta čas tečejo žolčne razprave o predlagani obvezi podiplomskega izpopolnjevanja. V razpravi je bilo ugotovljeno, da bo prej ali slej tudi to področje treba poenotiti (uskladiti). To nalogo naj bi prevzele zbornice, še preden se tega loti EU.
V razpravi o zagotavljanju kakovosti v zdravstvu je bilo ugotovljeno, da se "laične" službe EU ne ukvarjajo le s kakovostjo v industriji, ampak se že lotevajo tudi nadzora kakovosti v zdravstvu. Tudi na tem področju morajo zbornice pohiteti in izdelati ter poenotiti sistem nadzora in zagotavljanja kakovosti v zdravstvu. Bolje je namreč, da si sami pišemo pravila igre, kot pa da nam jih vsiljujejo tuji nepoznavalci razmer.
V Nemčiji se zbornica ne ukvarja z vprašanjem zdravniških tarif ali plač, saj je to po njihovem mnenju področje sindikata. Tudi ne stopajo v pogajanja z zdravstvenimi zavarovalnicami, ker se s tem ukvarja združenje pogodbenih zdravnikov (Kassenaerztliche Vereinigung). Vse bolj se čuti želja države, ki se želi administrativno polastiti tega združenja. Združenju tudi nalaga vse večja bremena racionalizacije na področju predpisovanja zdravil, napotitev v bolnišnico, itd. Nemška zvezna zbornica predpisuje le tarife zasebne zdravniške prakse (za samoplačnike), ki predstavljajo najnižjo dovoljeno ceno posamezne storitve. Zdravnik pa pod določenimi pogoji lahko zaračuna tudi do 3-krat višjo ceno.
V Avstriji pri pogajanjih z zavarovalnico zasebnike zastopa zbornica, ki razen na Dunaju opravlja tudi nalogo zdravniškega sindikata. To združevanje nalog na enem mestu se jim zdi smiselno, saj veča pomen in moč zbornice.
Slovenski model samostojnosti je bil dobro sprejet, saj država izvaja le upravni nadzor s tem, ko daje soglasja na pomembne akte in pravilnike, ki opredeljujejo izvajanje javnih pooblastil. Tako kot Hrvati, Madžari, Čehi in Poljaki pa tudi Slovenci opažamo svoje slabo izhodišče pri pogajanjih z zavarovalnico. Ne le, da predstavljamo le enega izmed izvajalcev ampak se pogajanj udeležuje tudi Ministrstvo, ki zastopa javna sredstva in s tem tudi interese zavarovalnice. V Avstriji se namreč z zavarovalnicami pogaja le zbornica, v Nemčiji pa združenje pogodbenih zdravnikov.
Razprava pod to točko je izzvenela bolj kot prepričevanje gostov, naj vendarle prevzamejo preizkušen model gostitelja, za katerega moram priznati, da ni slab in bo vreden razprave tudi v naši zbornici. Naši gostitelji niso skrivali svoje želje po idejnem vodenju srednje in vzhodno evropskega prostora in po usklajevanju naših stališč - oziroma po približevanju naših organizacijskih in miselnih modelov nemškemu vzoru. S tem bi tudi v razpravah z zbornicami zahodne evrope nemška zbornica pridobila na teži. Res pa je tudi opaziti, da je zbornično razmišljanje v vzhodni Evropi že sedaj bolj sorodno avstrijskemu in nemškemu razmišljanju kot pa na primer francoskemu ali angleškemu.
Komisija za zdravila v Nemčiji obstaja v okviru zbornice že od leta 1911 in je povsem neodvisna od farmacevtske industrije. Zdravniki so dolžni prijavljati stranske učinke zdravil, zbornica pa zdravnikom tekoče posreduje strokovne ocene predvsem vseh novih zdravil. Tudi v razpravi smo si bili vsi enotni, da naj bi o zdravilih zdravnike informirala zbornica in ne "trgovski potniki" farmacevtske industrije. Taka organiziranost pa postane problematična v majhnih državah, kjer zbornica nima dovolj ne kadra in ne sredstev, da bi samostojno vodila tako zahtevno komisijo.
|
prejšnji članek |
naslednji članek |
|
|