|
predstavljamo vam |
|
---|
8. 4. 1997 ste praznovali s svojimi sodelavci obletnico bogatega in uspešnega delovnega življenja, ki se je začelo pred 70. leti v Vidmu pri Krškem. Ob tej priliki sem se odločila, da bom srečanje izkoristila za pogovor z vami, ki mi bo razkril skrivnost uganke kako vam je uspelo ohraniti vedrost, delavnost in zdravje duha v zdravem telesu - lastnosti, ki so tako značilne za vaša zrela leta.
Že kot študent ste se ukvarjali s pedagoškim in
znanstveno raziskovalnim delom, saj ste že z 20 leti bili demonstrator
na Histološko-embriološkem inštitutu MF v Ljubljani. Dobili ste tudi Prešernovo
nagrado za študentsko raziskovalno delo. Kakšni so spomini na vaša mladostna
leta in ali so vplivali na vašo osebnost, življenje in poklicno usmerjenost?
S hvaležnostjo se spominjam svojih staršev, ki so
mi privzgojili delovne navade ter mi omogočili izobraževanje. V študentskih
letih mi je bil vzor univerzitetnega učitelja prof. Alija Košir, ki sem
mu v marsikaterem pogledu sledil tudi v svojih zrelih letih.
Rezultat vašega raziskovalnega dela je bogat
publicistični opus, ki zajema okrog 200 strokovno-znanstvenih publikacij,
od tega približno 40 v mednarodnih revijah. V delih je opazno uvajanje,
kritična analiza in razvijanje novih kvalitativnih in kvantitativnih matematično-statističnih
raziskovalnih metod, ki ne sodijo v standardno histologijo, ki naj bi bila
vaša osnovna poklicna dejavnost. Zakaj menite, da morajo naravoslovne in
pedagoške znanosti sloneti na preciznih matematično-statističnih metodah?
IZ zgodovine znanosti vemo, da so človekove intelektualne
dejavnosti postajale znanstvene, ko so ljudje pričeli pojave meriti, jih
kvantificirati in jih matematično opisovati, npr. iz astrologije se je
razvila astronomija, iz alkimije kemija. Takozvane trde znanstvene discipline
(npr. fizika, kemija, tehnične vede) so lažje in hitreje oblikovale svoje
teorije kot mehke (npr. družbene in humanistične vede). V novejšem času
pa se vse več znanstvenih panog matematizira, saj uporabljajo matematične
in statistične metode za obdelavo podatkov; to velja tudi za biološke in
pedagoške vede. Vzemimo za primer histologijo! Zgolj s kvalitativnim opisovanjem
težje izrazimo morebitne posebnosti ali razlike med raznimi celicami, tkivi,
organi, težje razlikujemo med normalnimi in patološkimi razmerami, morda
sploh ne pridemo do zanesljivih utotovitev o pomembnih razlikah med poskusno
in kontrolno skupino ipd. Zato smo se z veseljem oprijeli stereoloških
metod, ker so nam nudile mnogo več informacij o trodimenzionalni zgradbi
živega. Veliko obeta tudi sodobna kvantitativna analiza slike. Tudi pri
pedagoškem delu stremimo k veljavnim, zanesljivim in objektivnim ocenam
znanja, ki ga želimo meriti. Načela psihometrije so uporabili tudi v pedagogiki
in jih pomenovali načela edukometrije. Res pa je, da ostaja vrsta pojavov,
ki niso in morda nikoli ne bodo dostopni kvantitativni analizi pa vendar
jih želimo znanstveno raziskovati.
Vaš pedagoški eros je pomagal dooblikovati razen
študentov medicine tudi številne že zrele, oblikovane ljudi. Znani ste
kot neutrudni svetovalec in strogi mentor številnim podiplomcem v Sloveniji
in vsej negdanji Jugoslaviji. Samo na svojem matičnem inštitutu ste pomagali
pri podiplomskem izobraževanju šestih bližnjih sodelavcev, ki so danes
habilitirani učitelji. Ali se vam iz današnjega zornega kota to delo zdi
hvaležno?
Naloge univerzitetnega učitelja so trojne: znanstvenoraziskovalne,
vzgojnoizobraževalne in strokovnoizvedenske. V idealnem primeru ena oseba
bolj ali manj uspešno opravlja vse tri, kar pa gotovo ni lahko, morda pa
tudi ni ustrezno ovrednoteno. Pri nas, najbrž pa tudi po svetu so najbolj
cenjeni uspešno znanstvenoraziskovalno delo in njegovi dosežki, ki jih
poskušajo tudi bibliometrično ovrednotiti. Saj poznate tisto maksimo "objavljati
ali propasti"! Ker je napredovanje v akademski hierarhični lestvici odvisno
predvsem od znanstvenoraziskovalnih dosežkov, mnogi zanemarjajo druge naloge,
npr. zdravniki paciente, učitelji študente. Osebno sem si vedno prizadeval
opravljati vse naloge, ki sem jih štel za svojo dolžnost na svojem delovnem
mestu.
Vaše uredniško delo je obsegalo 21 let uredništva
Zdravstvenega vestnika, ste podpredsednik glavnega uredniškega odbora in
zunanji urednik za medicino in farmacijo Enciklopedije Slovenije. Bili
ste ustanovitelj in ste glavni urednik mednarodne stereološke revije "Acta
stereologica", glavni urednik Medicinskega terminološkega slovarja in član
številnih drugih uredniških odborov doma in v tujini. Opravljali ste številne
vodilne funkcije, bili ste predstojnik Inštituta za histologijo in embriologijo,
prorektor Univerze v Ljubljani, ste član Republiške maturitetne komisije,
komisije za izobraževanje Sveta za visoko šolstvo, zunanji sodelavec Fakultete
za arhitekturo, Veterinarske fakultete in Visoke zdravstvene šole. Kako
vam je uspelo usklajevati tako raznovrstno in pestro delo? Ali so vas vse
te dejavnosti prikrajšale za polno družinsko življenje?
Zdi se mi, da so te dejavnosti rastle druga iz druge,
da so bile nekako povezane med seboj. Seveda je bilo in je še vseh dejavnosti
veliko. Mislim pa, da sem sprejete obveznosti z veseljem in vedno dobro
opravljal in da nisem nikdar zanemarjal kakšne naložene ali sprejete naloge
na račun druge. prepričan sem, da je bistveno, kako si organiziraš in razporediš
čas. Imam dobro in razumevajočo ženo, ki je ves čas podpirala tri vogale
naše družine, s čimer mi je omogočala opravljanje mojih poklicnih dolžnosti.
Prejeli ste različna priznanja in odlikovanja,
med drugim Prešernovo nagrado za študentsko raziskovalno delo 1952, Grošljevo
plaketo, Gerbčevo priznanje, zlato plaketo Univerze v Ljubljani, dvakrat
red dela z zlatim vencem. Leta 1963 ste bili imenovani za znanstvenega
sodelavca SAZU. Imenovani ste bili za častnega člana Prirodoslovnega društva
Slovenije, Slovenskega zdravniškega društva, Zdravniškega društva v Mariboru,
Zveze endokrinologov Jugoslavije in Finskega društva za anatomijo in citomorfometrijo.
Leta 1996 ste postali zaslužni univerzitetni profesor. Katero priznanje
vam največ pomeni?
Za vsakim priznanjem je neko področje dela. Seveda
je človeku po godu, če mu priznajo, da je nekaj koristnega napravil. Vendar
je največje priznanje občutek, da si v redu opravil svojo dolžnost in da
si s tem napravil nekaj koristnega.
V novejšem obdobju smo priče velikega razcveta
znanosti, ki posega v področje morfoloških ved. Močno so se razvile nove
metode dela, kot so imunohistokemija, hibridizacija "in situ", molekularna
biologija, genetika in drugo. Inštitut je zaradi svoje, na novo vpeljane
strokovne dejavnosti uvedel nekatere metode, ki predstavljajo veliko materialno
in personalno obremenitev ustanove.
Petdeset let ustvarjalnih delovnih izkušenj na Inštitutu
za histologijo in embriologijo je zagotovo izoblikovalo futuristično individualno
videnje nadaljnje usode inštituta. Kako danes, z ozirom na veliki napredek
znanosti, vidite njegovo prihodnost?
Prihodnost je težko in nehvaležno napovedovati.
Res je danes na vidiku doba molekularne biologije. Vendar vidim vlogo histologije
v pručevanju mikroskopske zgradbe in v iskanju pomena te zgradbe za funkcijo
organizma. Ker nihče ne more delati vsega, je najbrž smiselno, da histologi
ostanejo zvesti svoji osnovni stroki. Z uvajanjem novih in razvijanjem
obstoječih metod in tehnik za proučevanje mikroskopske strukture živega,
ki jih je veliko in morda preveč na enega človeka, bodo imeli histologi
tudi v prihodnje dovolj dela in se jim ne bo treba spuščati na področja
drugih strok. Seveda pa je treba sprmljati dosežke drugih disciplin in
jih povezovati z ugotovitvami lastne.
Točnost, natančnost in neodstopanje od lastnih
načel so bile pregovorno znane značilnosti za vašo osebnost. Spominjam
se svojih prvih let dela na inštitutu, ko sem si finančni položaj reševala
z nočnimi dežurstvi v splošnih ambulantah Zdravstvenih domov. Enkrat ste
me zalotili, da sem zamudila vodenje jutranjih vaj. Ko sem zaspana in utrujena
prestopila prag mikroskopirnice, sem presenečena ugotovila, da vaje vodite
vi, g. profesor. Čeprav ni bilo nobenih očitkov, vaj nisem nikoli več zamudila.
Verjamem, da sta disciplina in doslednost v življenju
in delu združljivi s človeškim odnosom do soljudi.
Ali se spomnite kakšne anekdote iz svojega delovnega vsakdana?
Verjetno sem že kot mlad zdravnik tudi doma omenjal,
da se to ali ono napisal. To mi je bilo vedno v veselje. Ko sem se s svojo
morda takrat triletno hčerko nekoč sprehajal po mestu, sva srečala mojeg
akolega, ki je bil ginekolog. Izmenjava nekaj besed in s kolegom se posloviva.
Takrat pa hčerka: "Kdo pa je bil ta gospod?" Odvrnem: "Moj nekdanji sošolec,
zdravnik za ženske." Spet hčerka: "A ti si pa za moške?" Ker ji nisem pritrdil,
pa je dodala: "...pa za pisati?"
Če povzamem najin dialog, lahko zaključim, da
so delovna disciplina, red in natančnost skupaj s prirojeno vedrino značaja
ter veseljem do dela bili glavni dejavniki, ki so pomagali ohraniti vašo
psihično in fizično kondicijo do danes. Ali se mogoče motim?
Če bi s sedanjimi življenjskimi izkušnjami ponovno
stali na pragu življenja, ali bi v njem kaj spremenili?
Najbrž ne.
Še naprej tako ustvarjalno, zdravo in srečno
prof. Kališnik!
|
|
|
|
|