ISIS 1998, št. 3
Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije
Pogled na leto 1997 in bodoči načrti za leto 1998
Boris Kramberger
Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije je pripravil oceno
dejavnosti in poslovanja v preteklem letu. Ponovno so bile v ospredju nekatere
obsežne razvojne naloge za dolgoročnejše stabilno izvajanje slovenskega
modela zdravstvenega zavarovanja in ohranjanje zagotavljene ravni zdravstvene
varnosti prebivalstva.
Slika: Zavod je v letu 1997 obnovil stavbo na Mikošičevi
24.
Pregled nekaterih dejavnosti v letu 1997
Med projekti v letu 1997 so po zahtevnosti in obsežnosti
izstopali trije. Izredno dolgotrajno in poglobljeno delo široke strokovne
skupine iz Zavoda in zunanjih sodelavcev so predstavljale predvsem izdelava
strateškega razvojnega programa zdravstvenega zavarovanja, priprava na
pilotni preskus kartice zdravstvenega zavarovanja (več o tem projektu smo
v Izidi poročali že lani) in obnova prostovoljnih zavarovanj za doplačila
ob poteku petletnih pogodb na tem področju.
Po preteku petih let od sprejema nove zdravstvene
zakonodaje in ustanovitve Zavoda marca 1997 je priložnost za temeljito
oceno smeri razvoja, dosežkov in slabosti pri izvajanju financiranja zdravstvenih
in drugih programov zdravstvenega zavarovanja. V ta namen je Zavod na osnovi
obsežnih analiz pripravil strateški razvojni program zdravstvenega zavarovanja
v Sloveniji, ki naj bi predstavljal osnovo in možnost za sooblikovanje
strategije razvoja zdravstvenega varstva v državi in s tem olajšal tudi
določanje strategij za priključevanje Slovenije k Evropski uniji. Globalne
strategije so bile obravnavane in usklajene na strateški razvojni konferenci
maja 1997, ki se je je udeležilo preko 150 predstavnikov zdravstvenega
varstva. Program je sprejela tudi skupščina Zavoda. Pri tem je bila pozornost
posvečena zlasti iskanju strokovnih rešitev za nekatere osnovne strukturne
probleme na področju izvajanja zdravstvenega zavarovanja, ki bi lahko ob
nepripravljenosti in neustrezni obravnavi povzročili resne motnje pri usklajevanju
javnofinančnih in drugih virov za izvedbo zdravstvenih programov oziroma
doseženim obsegom pravic iz tega naslova. Po posebni metodologiji so bile
za iskanje strokovnih odgovorov pripravljene zasnove številnih večsektorskih
in interdisciplinarnih projektov, ki naj bi ponudili celostne strokovne
rešitve za izbrane probleme. Po določitvi prioritet so se nekateri izbrani
projekti že začeli izvajati.
Preteklo leto so zaznamovale obsežne dejavnosti
za obnovo prostovoljnih zavarovanj za doplačila. Zavarovancem, ki so konec
leta 1992 sklenili prostovoljno zdravstveno zavarovanje pri Zavodu za dobo
petih let, je le-to ob koncu leta 1997 poteklo. Priprave za obnovo zavarovanj
za preko milijon zavarovancev so bile zelo obsežne in so potekale vse leto.
Podaljšanje tolikšnega števila zavarovanj je namreč zahteven logističen
posel, ki zahteva veliko organizacijskih in informacijskih tehničnih priprav.
Na Zavodu smo se na podaljšanje intenzivno in skrbno pripravili, pri tem
pa smo pazili predvsem na interese zavarovancev in skrbeli, da bi bilo
podaljšanje zanje čim bolj enostavno.
Od tekočih nalog je osrednjo dejavnost Zavoda tudi
v preteklem letu predstavljalo partnersko dogovarjanje. Ker v primerjavi
s predhodnim letom niso bile predvidene večje spremembe glede obsega programa
in elementov za vrednotenje, je bilo značilno, da partnerji niso sprejemali
novega besedila Dogovora, temveč usklajevali poglavitna vprašanja v obliki
aneksov k obstoječim splošnim in področnim dogovorom. Pomembno je bilo
reševanje nekaterih perečih problemov izvajanja zdravstvenih programov.
Po sklepu Skupščine je Zavod namenil dodatna sredstva (skupno 1,36 mrd
tolarjev) za tiste programe, kjer so zaradi objektivnih razlogov (manjše
zmogljivosti) ugotovljene daljše čakalne dobe (za operacije na srcu, za
program zgodnjega odkrivanja raka materničnega vratu, za gastroenterološke
endoskopske preiskave, za preiskave z magnetno resonanco, za dodatni program
tiroloških preiskav in posegov, za dodatni program mamografije, za dodatni
program IVF in druge). Usklajevanje aneksov k Dogovoru in področnim dogovorom
se je kljub temu zavleklo v drugo polovico preteklega leta. Avgusta je
bil objavljen razpis za javne in zasebne izvajalce, usklajevanje in podpisovanje
pogodb z izvajalci pa je potekalo do decembra 1997. Na razpis programov
se je prijavilo preko 1000 ponudnikov, nosilcev zdravstvene dejavnosti
iz javnega in zasebnega sektorja. Na podlagi izbire je bilo z izvajalci
sklenjenih skupno 986 pogodb, od tega 195 pogodb z javnimi zavodi in 791
pogodb z zasebniki, od katerih je bilo 134 novih.
Ocena finančnega poslovanja v letu 1997
Obvezno zdravstveno zavarovanje
Finančno poslovanje na področju obveznega zdravstvenega
zavarovanja bo v letu 1997 na osnovi sedanjih ocen, ki zajemajo podatke
od januarja do novembra in oceno decembrskih prihodkov in odhodkov, ugodnejše
od načrtovanega. Prihodki, ki jih je Zavod zbral s prispevki za obvezno
zdravstveno zavarovanje in drugimi prihodki v preteklem letu, bodo po prvih
podatkih doseženi v višini okoli 192 milijard tolarjev. Ocenjujemo, da
bodo doseženi približno v višini načrtovane postavke za preteklo leto.
Od tega bodo vplačani prispevki za obvezno zdravstveno
zavarovanje doseženi v višini okoli 188,7 milijarde tolarjev, kar je za
okoli 0,5 % pod načrtovano postavko za leto 1997. Razlog za nedoseganje
načrta je v manjši rasti plač v letu 1997, kot je bilo predvideno v začetku
leta z makroekonomskimi izhodišči Vlade RS in tudi s finančnim načrtom
Zavoda. S sprejetjem zakona v mesecu juliju, se izhodiščne plače namreč
niso več usklajevale z rastjo drobnoprodajnih cen.
Z drugimi prihodki je Zavod realiziral nekaj čez
3 milijarde prihodkov, od tega tretjino zaradi dobrega mesečnega načrtovanja
finančnih tokov prilivov in odlivov sredstev ter ustreznega deponiranja
kratkoročnih presežkov.
Brez celovitih podatkov za mesec december, ki običajno
presegajo mesečna povprečja, lahko odhodke na področju obveznega zdravstvenega
zavarovanja v letu 1997 v tem trenutku zaenkrat še ocenjujemo v višini
okoli 191,2 milijarde tolarjev. Realizirani odhodki za izvajanje zdravstvenih
programov na primarni, sekundarni in terciarni ravni so ostali v načrtovanih
okvirih ali bili celo nekoliko pod načrtovanimi, kar je rezultat načrtovanih
dejavnosti izvajanja financiranja v okvirih, ki so bili določeni z Dogovorom
med partnerji in v pogodbah z izvajalci za preteklo leto. Preteklo leto
je bilo tudi v znamenju nadaljnje racionalizacije na področju zdravstvenih
dejavnosti, ki jo je Zavod poskušal doseči z okrepljenim finančno-administrativnim
nadzorom pri izvajalcih zdravstvenih storitev z izvedenskimi službami.
Z obema dejavnostima je Zavodu uspelo v okviru razpoložljivih sredstev
in finančnega načrta realizirati tudi povečane obveznosti do izvajalcev,
ki so izšle iz dodatne uveljavitve dodatkov za dežurstvo in napredovanja
po kolektivnih pogodbah v skupni višini 1,8 milijarde tolarjev.
Javni izdatki za zdravila bodo po oceni presegli
načrtovano postavko za okoli 2 %. Delež predpisanih zdravil s pozitivne
liste se je v letu 1997 zmanjšal za dobrih 14%, hkrati je narastel delež
zdravil z vmesne liste in nerazvrščenih zdravil. Pri denarnih nadomestilih
je po prvih ocenah pričakovati zadržanje trenda rasti, predvsem pri obvladovanju
obsega (stopnje) absentizma, ki ima velik finančni učinek na odhodke Zavoda,
saj bodo odhodki za ta namen znašali okrog 19,1 milijarde tolarjev. Zavod
je skozi vse leto izvajal laične nadzore bolniških odsotnosti (2640 primerov).
Stroški poslovanja Zavoda bodo po sedanjih ocenah znašali v celotni strukturi
odhodkov okoli 2,2 %, kar je ugodno v primerjavi z drugimi zavarovanji
oziroma državami s podobnimi ureditvami.
Zavodu je tudi v letu 1997 uspelo iz naslova obveznega
zdravstvenega zavarovanja zagotoviti redno in stabilno financiranje izvajalcev
zdravstvenih storitev in drugih poslovnih partnerjev v rokih, ki so bili
dogovorjeni v pogodbah. To je po naših ocenah večini izvajalcev zdravstvenega
varstva omogočilo ugodne poslovne razmere v letu 1997.
Na osnovah navedenih podatkov Zavod ocenjuje, da
bo poslovno leto 1997 na področju obveznega zdravstvenega zavarovanja zaključil
predvidoma z minimalnim presežkom prihodkov nad odhodki, ki ga bo po določilih
statuta ob zaključnem računu Zavod oblikoval za rezerve.
Prostovoljno zdravstveno zavarovanje
Na področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja
so bila finančna gibanja v letu 1997 v skladu s pričakovanji oziroma manj
ugodna, kot pretekla leta. Kot je znano, je bilo zaradi izteka petletnih
polic osnovno vodilo Zavoda obnova zavarovalnih pogodb za preko milijon
zavarovancev, zaradi česar Zavod ob enakih poslovnih prizadevanjih konkurence
v letu 1997 ni izvedel povečanja cen premij. To pomeni, da je Zavod na
področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja za doplačila že dve leti
ohranjal nespremenjeno višino premij. Celo več, za obnovitev zavarovalnih
pogodb so bili določeni tudi nekateri popusti na osnovno višino zavarovalne
premije. Do konca decembra 1997 je Zavod ponovno zavaroval okoli 566.949
aktivnih zavarovancev, kar ob upoštevanju zavarovancev ZPIZ-a pomeni skupaj
že en milijon zavarovancev. Sklepanje zavarovanj se je nadaljevalo tudi
januarja in februarja 1998.
Skupni prihodki prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja
v letu 1997 bodo po sedanjih ocenah znašali okrog 23 milijard tolarjev.
Odhodki se bodo v primerjavi z letom 1996 povečali nad pričakovanji in
presegli načrtovano postavko za leto 1997 za okoli 4 %. Povečali so se
predvsem zaradi vpliva razvrstitve zdravil v liste oziroma večjega deleža
stroškov za zdravila z vmesne liste. Ocenjujemo, da bo letna postavka odhodkov
za zdravila presežena za 1,6 milijarde tolarjev. Ocenjujemo, da bodo odhodki
realizirani v višini okoli 25,5 milijarde tolarjev in tako presegli prihodke
za cca 2,5 milijarde tolarjev, kar bo pokrito s sredstvi rezerv v prostovoljnem
zavarovanju.
Dejavnosti Zavoda v letu 1998
V letu 1998 se bodo nadaljevale nekatere strateške naloge,
ki bodo zelo pomembne za nadaljnji razvoj področja zdravstvenega zavarovanja.
Med prvimi je uvajanje kartice zdravstvenega zavarovanja. Gre za nacionalni
projekt, ki bo dal nove podlage za razvoj Zavodovega informacijskega in
komunikacijskega sistema, prav tako pa tudi celotnega zdravstveno - informacijskega
sistema v državi. Ugotovitve in rezultati pilotskega uvajanja v Posavju
bodo podlaga za morebitne spremembe oziroma dograditve projekta pred začetkom
uvajanja kartice na celotnem območju Slovenije, ki je načrtovano za jesenske
mesece.
Drugo obsežno področje Zavodovih dejavnosti predstavlja
področje prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja. Del teh je povezan s
predvidenimi spremembami zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem
zavarovanju, s katerimi naj bi se uskladila njegova določila z opredelitvami
zakona o zavarovalnicah. V skladu s predlogom sprememb zakona bi Zavod
svojo dejavnost na področju prostovoljnega zavarovanja po novem opravljal
tako, da bi v ta namen ustanovil posebno vzajemno družbo. Dejavnosti za
ustanovitev takšne družbe in za zagotovitev prehoda iz sedanje v novo organiziranost
bo zahtevala spremembo statuta Zavoda, oblikovanje ustanovitvenih aktov
nove družbe in druge organizacijske spremembe. Pri tem čuti Zavod dolžnost
do svojih zavarovancev, da se ta organizacijska sprememba izvede tako,
da ne bodo imeli nobenih težav ali posebnih administrativnih zapletov in
opravil. Tudi sicer bo Zavod v skladu s svojo strategijo posvetil precej
pozornosti nadaljnjemu razvoju in širitvi prostovoljnega zdravstvenega
zavarovanja. S tem so povezana tudi njegova prizadevanja po razmejitvi
in pravni opredelitvi področij vzajemnostnih in profitnih zavarovanj, o
čemer je že podal predlog Ministrstvu za zdravstvo in Odboru za zdravstvo,
delo in socialno varstvo pri Državnem zboru.
V letu 1998 bo Zavod sprejel več splošnih aktov
za dopolnitve in ustrezne spremembe dokumentov, ki urejajo področje pravic
zavarovanih oseb do zdravstvenih storitev. Med temi so načrtovane nekatere
spremembe Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja, Sklepa o razvrstitivi
zdravil na liste in nekatere drugi. Na področju razvrščanja zdravil bo
uveljavljen nov pristop, po katerem bo odločitev o uvrstitivi zdravila
na listo temeljila v večji meri kot doslej tudi na ekonomskih kriterijih.
Zavod bo pozorno spremljal tudi razprave in postopke
odločanja o nekaterih predlogih sprememb zakonov (predlog zakona o delovnih
razmerjih, zakon o zdravniški službi, zakon o izplačilih plač iz dobička
pravnih oseb). Vsebina predlogov bi namreč lahko posegla ne samo v finančni
načrt za to leto, temveč tudi v morebitno spreminjanje organizacije izvajanja
programov obveznega zavarovanja. Zavod bo konstruktivno sodeloval pri iskanju
strokovno najustreznejših rešitev ter predlagal ukrepe za ohranitev izravnane
bilance med prihodki in odhodki Zavoda. V primeru sprejetja zakonov v predlagani
obliki pa bi bile potrebne spremembe finančnega načrta Zavoda, programa
zdravstvenih storitev in prispevne stopnje za zdravstveno zavarovanje.
Pri urejanju odnosov z izvajalci bodo letos uveljavljene
nekatere novosti. Predvsem se bo nadaljevalo delo na standardizaciji zdravstvenih
zmogljivosti in preskrbljenosti prebivalstva z njimi ter pri dopolnjevanju
in posodabljanju sezanama zdravstvenih storitev, ki predstavlja podlago
za evidentiranje in obračunavanje opravljenega dela izvajalcev. Na tem
področju lahko pričakujemo tudi ponovno povečanje števila zasebnih izvajalcev,
ki bodo želeli skleniti pogodbo z Zavodom.
Zavod za leto 1998 načrtuje nadaljevanje oziroma
uvedbo precejšnjega števila projektov, ki naj bi pomenili prispevek k razvoju
področja obveznega in prostovoljnega zavarovanja in informacijskega sistema
Zavoda. Pomembno je omeniti tudi projekte na področju mednarodnega svetovanja,
kjer bo Zavod zagotovil strokovno pomoč pri razvoju zdravstvenega varstva
in zavarovanja tudi v drugih državah v tranziciji. Določeno število projektov
se bo izvedlo ob sodelovanju drugih subjektov v zdravstvenem varstvu in
tudi predstavnikov drugih sektorjev.
Finančno poslovanje v letu 1998
Obvezno zdravstveno zavarovanje. Ob pripravi Proračunskega
memoranduma in Proračuna R Slovenije za leto 1998 so bila na podlagi ocene
poslovanja Zavoda za leto 1997 izdelana tudi izhodišča in podlage za finančni
načrt Zavoda za obvezno zdravstveno zavarovanje za leto 1998. V skladu
z narodno-gospodarskimi usmeritvami in izhodišči strateškega razvojnega
programa, izhodišča finančnega načrta Zavoda za leto 1998 predvidevajo
ohranjanje sedanje višine prispevne stopnje, kar bi ob ohranitvi sedanjih
trendov in nespremenjenih pogojih poslovanja moralo zadoščati, da bi Zavod
tudi v letu 1998 na področju obveznega zdravstvenega zavarovanja zagotavljal
stabilno financiranje programov približno na isti ravni kot v letu 1997
in v dosedanjem obsegu pravic, ki jih določata zakon in Pravila obveznega
zdravstvenega zavarovanja. Ob tej višini prispevne stopnje bi vsako spreminjanje
ravni sredstev ali obsega pravic pomenilo resne težave pri zagotavljanju
normalnega poslovanja Zavoda, kar bi lahko pomenilo poseg v pravice zavarovancev
in destabilizacijo finančnega poslovanja izvajalcev zdravstvenih storitev.
V okviru predstavljenih izhodišč je ocenjeno, da bodo prihodki Zavoda v
letu 1998 znašali okoli 212 milijard, nekje v tej višini naj bi bili doseženi
tudi odhodki, tako da bi se poslovno leto 1998 izteklo pozitivno.
Prostovoljno zdravstveno zavarovanje. Z izhodišči
finančnega načrta prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja za leto 1998
je predvidena sprememba v dosedanji politiki cen zavarovalnih premij, kar
bi ob nekaterih ostalih dejavnostih saniralo dosežene rezultate poslovanja
v letu 1997. S povečanjem premij s 1. 2. 1998 in potrebnimi korekcijami
višine premij v letu 1998 bo potrebno zadostiti povečanjem odhodkov za
zdravstvene storitve, za katere veljajo enaka izhodišča kot na obveznem
zdravstvenem zavarovanju. Na povečanje višine premij v letu 1998 bo vplivalo
tudi določilo novo sprejetega zakona o prometnem davku, ki se od sedanjih
5 % povečuje na 6,5 % ali za 30 %, katerega prostovoljno zdravstveno zavarovanje
ni oproščeno. Ob nespremenjeni udeležbi sredstev prostovoljnega zdravstvenega
zavarovanja v polni ceni zdravstvene storitve, povečanih dejavnostih za
ažurnejšo izterjavo zavarovalnih premij, so prihodki premij za leto 1998
ocenjeni na okoli 31 milijard tolarjev.
Odhodki za zdravstvene storitve vključujejo povečanje
izhodiščne plače izvajalcev v januarju za 4,8 odstotka in ostajajo do konca
leta nespremenjene. V sredstva za plače izvajalcev je vključeno povečanje
zaradi dežurstev in napredovanja po kolektivnih pogodbah v višini okoli
460 mio SIT. Oblikujejo se izravnalne rezervacije po določilih zakona o
zavarovalnicah v višini okoli 350 mio SIT in vzpostavitev minimalnega garancijskega
sklada v višini okrog 400 milijard tolarjev. Ob razširitvi nadzora nad
obračunavanjem zdravstvenih storitev izvajalcev za njihovo uravnavanje
v okviru plana, ugotavljanju ustreznosti razvrstitve zdravil na liste in
prihrankih, ki bi jih uspela realizirati strokovna služba Zavoda, naj bi
bili odhodki doseženi v isti višini, kot bodo realizirani prihodki.
|
prejšnji članek
|
naslednji članek
|
|
|