ISIS 1998, št. 3

 

aktualno

Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije

Pogled na leto 1997 in bodoči načrti za leto 1998

Boris Kramberger
Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije je pripravil oceno dejavnosti in poslovanja v preteklem letu. Ponovno so bile v ospredju nekatere obsežne razvojne naloge za dolgoročnejše stabilno izvajanje slovenskega modela zdravstvenega zavarovanja in ohranjanje zagotavljene ravni zdravstvene varnosti prebivalstva. 

 

Slika: Zavod je v letu 1997 obnovil stavbo na Mikošičevi 24.

Pregled nekaterih dejavnosti v letu 1997

    Med projekti v letu 1997 so po zahtevnosti in obsežnosti izstopali trije. Izredno dolgotrajno in poglobljeno delo široke strokovne skupine iz Zavoda in zunanjih sodelavcev so predstavljale predvsem izdelava strateškega razvojnega programa zdravstvenega zavarovanja, priprava na pilotni preskus kartice zdravstvenega zavarovanja (več o tem projektu smo v Izidi poročali že lani) in obnova prostovoljnih zavarovanj za doplačila ob poteku petletnih pogodb na tem področju.
    Po preteku petih let od sprejema nove zdravstvene zakonodaje in ustanovitve Zavoda marca 1997 je priložnost za temeljito oceno smeri razvoja, dosežkov in slabosti pri izvajanju financiranja zdravstvenih in drugih programov zdravstvenega zavarovanja. V ta namen je Zavod na osnovi obsežnih analiz pripravil strateški razvojni program zdravstvenega zavarovanja v Sloveniji, ki naj bi predstavljal osnovo in možnost za sooblikovanje strategije razvoja zdravstvenega varstva v državi in s tem olajšal tudi določanje strategij za priključevanje Slovenije k Evropski uniji. Globalne strategije so bile obravnavane in usklajene na strateški razvojni konferenci maja 1997, ki se je je udeležilo preko 150 predstavnikov zdravstvenega varstva. Program je sprejela tudi skupščina Zavoda. Pri tem je bila pozornost posvečena zlasti iskanju strokovnih rešitev za nekatere osnovne strukturne probleme na področju izvajanja zdravstvenega zavarovanja, ki bi lahko ob nepripravljenosti in neustrezni obravnavi povzročili resne motnje pri usklajevanju javnofinančnih in drugih virov za izvedbo zdravstvenih programov oziroma doseženim obsegom pravic iz tega naslova. Po posebni metodologiji so bile za iskanje strokovnih odgovorov pripravljene zasnove številnih večsektorskih in interdisciplinarnih projektov, ki naj bi ponudili celostne strokovne rešitve za izbrane probleme. Po določitvi prioritet so se nekateri izbrani projekti že začeli izvajati.
    Preteklo leto so zaznamovale obsežne dejavnosti za obnovo prostovoljnih zavarovanj za doplačila. Zavarovancem, ki so konec leta 1992 sklenili prostovoljno zdravstveno zavarovanje pri Zavodu za dobo petih let, je le-to ob koncu leta 1997 poteklo. Priprave za obnovo zavarovanj za preko milijon zavarovancev so bile zelo obsežne in so potekale vse leto. Podaljšanje tolikšnega števila zavarovanj je namreč zahteven logističen posel, ki zahteva veliko organizacijskih in informacijskih tehničnih priprav. Na Zavodu smo se na podaljšanje intenzivno in skrbno pripravili, pri tem pa smo pazili predvsem na interese zavarovancev in skrbeli, da bi bilo podaljšanje zanje čim bolj enostavno.
    Od tekočih nalog je osrednjo dejavnost Zavoda tudi v preteklem letu predstavljalo partnersko dogovarjanje. Ker v primerjavi s predhodnim letom niso bile predvidene večje spremembe glede obsega programa in elementov za vrednotenje, je bilo značilno, da partnerji niso sprejemali novega besedila Dogovora, temveč usklajevali poglavitna vprašanja v obliki aneksov k obstoječim splošnim in področnim dogovorom. Pomembno je bilo reševanje nekaterih perečih problemov izvajanja zdravstvenih programov. Po sklepu Skupščine je Zavod namenil dodatna sredstva (skupno 1,36 mrd tolarjev) za tiste programe, kjer so zaradi objektivnih razlogov (manjše zmogljivosti) ugotovljene daljše čakalne dobe (za operacije na srcu, za program zgodnjega odkrivanja raka materničnega vratu, za gastroenterološke endoskopske preiskave, za preiskave z magnetno resonanco, za dodatni program tiroloških preiskav in posegov, za dodatni program mamografije, za dodatni program IVF in druge). Usklajevanje aneksov k Dogovoru in področnim dogovorom se je kljub temu zavleklo v drugo polovico preteklega leta. Avgusta je bil objavljen razpis za javne in zasebne izvajalce, usklajevanje in podpisovanje pogodb z izvajalci pa je potekalo do decembra 1997. Na razpis programov se je prijavilo preko 1000 ponudnikov, nosilcev zdravstvene dejavnosti iz javnega in zasebnega sektorja. Na podlagi izbire je bilo z izvajalci sklenjenih skupno 986 pogodb, od tega 195 pogodb z javnimi zavodi in 791 pogodb z zasebniki, od katerih je bilo 134 novih.

Ocena finančnega poslovanja v letu 1997

Obvezno zdravstveno zavarovanje

    Finančno poslovanje na področju obveznega zdravstvenega zavarovanja bo v letu 1997 na osnovi sedanjih ocen, ki zajemajo podatke od januarja do novembra in oceno decembrskih prihodkov in odhodkov, ugodnejše od načrtovanega. Prihodki, ki jih je Zavod zbral s prispevki za obvezno zdravstveno zavarovanje in drugimi prihodki v preteklem letu, bodo po prvih podatkih doseženi v višini okoli 192 milijard tolarjev. Ocenjujemo, da bodo doseženi približno v višini načrtovane postavke za preteklo leto.
    Od tega bodo vplačani prispevki za obvezno zdravstveno zavarovanje doseženi v višini okoli 188,7 milijarde tolarjev, kar je za okoli 0,5 % pod načrtovano postavko za leto 1997. Razlog za nedoseganje načrta je v manjši rasti plač v letu 1997, kot je bilo predvideno v začetku leta z makroekonomskimi izhodišči Vlade RS in tudi s finančnim načrtom Zavoda. S sprejetjem zakona v mesecu juliju, se izhodiščne plače namreč niso več usklajevale z rastjo drobnoprodajnih cen.
    Z drugimi prihodki je Zavod realiziral nekaj čez 3 milijarde prihodkov, od tega tretjino zaradi dobrega mesečnega načrtovanja finančnih tokov prilivov in odlivov sredstev ter ustreznega deponiranja kratkoročnih presežkov.
    Brez celovitih podatkov za mesec december, ki običajno presegajo mesečna povprečja, lahko odhodke na področju obveznega zdravstvenega zavarovanja v letu 1997 v tem trenutku zaenkrat še ocenjujemo v višini okoli 191,2 milijarde tolarjev. Realizirani odhodki za izvajanje zdravstvenih programov na primarni, sekundarni in terciarni ravni so ostali v načrtovanih okvirih ali bili celo nekoliko pod načrtovanimi, kar je rezultat načrtovanih dejavnosti izvajanja financiranja v okvirih, ki so bili določeni z Dogovorom med partnerji in v pogodbah z izvajalci za preteklo leto. Preteklo leto je bilo tudi v znamenju nadaljnje racionalizacije na področju zdravstvenih dejavnosti, ki jo je Zavod poskušal doseči z okrepljenim finančno-administrativnim nadzorom pri izvajalcih zdravstvenih storitev z izvedenskimi službami. Z obema dejavnostima je Zavodu uspelo v okviru razpoložljivih sredstev in finančnega načrta realizirati tudi povečane obveznosti do izvajalcev, ki so izšle iz dodatne uveljavitve dodatkov za dežurstvo in napredovanja po kolektivnih pogodbah v skupni višini 1,8 milijarde tolarjev.
    Javni izdatki za zdravila bodo po oceni presegli načrtovano postavko za okoli 2 %. Delež predpisanih zdravil s pozitivne liste se je v letu 1997 zmanjšal za dobrih 14%, hkrati je narastel delež zdravil z vmesne liste in nerazvrščenih zdravil. Pri denarnih nadomestilih je po prvih ocenah pričakovati zadržanje trenda rasti, predvsem pri obvladovanju obsega (stopnje) absentizma, ki ima velik finančni učinek na odhodke Zavoda, saj bodo odhodki za ta namen znašali okrog 19,1 milijarde tolarjev. Zavod je skozi vse leto izvajal laične nadzore bolniških odsotnosti (2640 primerov). Stroški poslovanja Zavoda bodo po sedanjih ocenah znašali v celotni strukturi odhodkov okoli 2,2 %, kar je ugodno v primerjavi z drugimi zavarovanji oziroma državami s podobnimi ureditvami.
    Zavodu je tudi v letu 1997 uspelo iz naslova obveznega zdravstvenega zavarovanja zagotoviti redno in stabilno financiranje izvajalcev zdravstvenih storitev in drugih poslovnih partnerjev v rokih, ki so bili dogovorjeni v pogodbah. To je po naših ocenah večini izvajalcev zdravstvenega varstva omogočilo ugodne poslovne razmere v letu 1997.
    Na osnovah navedenih podatkov Zavod ocenjuje, da bo poslovno leto 1997 na področju obveznega zdravstvenega zavarovanja zaključil predvidoma z minimalnim presežkom prihodkov nad odhodki, ki ga bo po določilih statuta ob zaključnem računu Zavod oblikoval za rezerve.

Prostovoljno zdravstveno zavarovanje

    Na področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja so bila finančna gibanja v letu 1997 v skladu s pričakovanji oziroma manj ugodna, kot pretekla leta. Kot je znano, je bilo zaradi izteka petletnih polic osnovno vodilo Zavoda obnova zavarovalnih pogodb za preko milijon zavarovancev, zaradi česar Zavod ob enakih poslovnih prizadevanjih konkurence v letu 1997 ni izvedel povečanja cen premij. To pomeni, da je Zavod na področju prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja za doplačila že dve leti ohranjal nespremenjeno višino premij. Celo več, za obnovitev zavarovalnih pogodb so bili določeni tudi nekateri popusti na osnovno višino zavarovalne premije. Do konca decembra 1997 je Zavod ponovno zavaroval okoli 566.949 aktivnih zavarovancev, kar ob upoštevanju zavarovancev ZPIZ-a pomeni skupaj že en milijon zavarovancev. Sklepanje zavarovanj se je nadaljevalo tudi januarja in februarja 1998.
    Skupni prihodki prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja v letu 1997 bodo po sedanjih ocenah znašali okrog 23 milijard tolarjev. Odhodki se bodo v primerjavi z letom 1996 povečali nad pričakovanji in presegli načrtovano postavko za leto 1997 za okoli 4 %. Povečali so se predvsem zaradi vpliva razvrstitve zdravil v liste oziroma večjega deleža stroškov za zdravila z vmesne liste. Ocenjujemo, da bo letna postavka odhodkov za zdravila presežena za 1,6 milijarde tolarjev. Ocenjujemo, da bodo odhodki realizirani v višini okoli 25,5 milijarde tolarjev in tako presegli prihodke za cca 2,5 milijarde tolarjev, kar bo pokrito s sredstvi rezerv v prostovoljnem zavarovanju.

Dejavnosti Zavoda v letu 1998

    V letu 1998 se bodo nadaljevale nekatere strateške naloge, ki bodo zelo pomembne za nadaljnji razvoj področja zdravstvenega zavarovanja. Med prvimi je uvajanje kartice zdravstvenega zavarovanja. Gre za nacionalni projekt, ki bo dal nove podlage za razvoj Zavodovega informacijskega in komunikacijskega sistema, prav tako pa tudi celotnega zdravstveno - informacijskega sistema v državi. Ugotovitve in rezultati pilotskega uvajanja v Posavju bodo podlaga za morebitne spremembe oziroma dograditve projekta pred začetkom uvajanja kartice na celotnem območju Slovenije, ki je načrtovano za jesenske mesece.
    Drugo obsežno področje Zavodovih dejavnosti predstavlja področje prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja. Del teh je povezan s predvidenimi spremembami zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju, s katerimi naj bi se uskladila njegova določila z opredelitvami zakona o zavarovalnicah. V skladu s predlogom sprememb zakona bi Zavod svojo dejavnost na področju prostovoljnega zavarovanja po novem opravljal tako, da bi v ta namen ustanovil posebno vzajemno družbo. Dejavnosti za ustanovitev takšne družbe in za zagotovitev prehoda iz sedanje v novo organiziranost bo zahtevala spremembo statuta Zavoda, oblikovanje ustanovitvenih aktov nove družbe in druge organizacijske spremembe. Pri tem čuti Zavod dolžnost do svojih zavarovancev, da se ta organizacijska sprememba izvede tako, da ne bodo imeli nobenih težav ali posebnih administrativnih zapletov in opravil. Tudi sicer bo Zavod v skladu s svojo strategijo posvetil precej pozornosti nadaljnjemu razvoju in širitvi prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja. S tem so povezana tudi njegova prizadevanja po razmejitvi in pravni opredelitvi področij vzajemnostnih in profitnih zavarovanj, o čemer je že podal predlog Ministrstvu za zdravstvo in Odboru za zdravstvo, delo in socialno varstvo pri Državnem zboru.
    V letu 1998 bo Zavod sprejel več splošnih aktov za dopolnitve in ustrezne spremembe dokumentov, ki urejajo področje pravic zavarovanih oseb do zdravstvenih storitev. Med temi so načrtovane nekatere spremembe Pravil obveznega zdravstvenega zavarovanja, Sklepa o razvrstitivi zdravil na liste in nekatere drugi. Na področju razvrščanja zdravil bo uveljavljen nov pristop, po katerem bo odločitev o uvrstitivi zdravila na listo temeljila v večji meri kot doslej tudi na ekonomskih kriterijih.
    Zavod bo pozorno spremljal tudi razprave in postopke odločanja o nekaterih predlogih sprememb zakonov (predlog zakona o delovnih razmerjih, zakon o zdravniški službi, zakon o izplačilih plač iz dobička pravnih oseb). Vsebina predlogov bi namreč lahko posegla ne samo v finančni načrt za to leto, temveč tudi v morebitno spreminjanje organizacije izvajanja programov obveznega zavarovanja. Zavod bo konstruktivno sodeloval pri iskanju strokovno najustreznejših rešitev ter predlagal ukrepe za ohranitev izravnane bilance med prihodki in odhodki Zavoda. V primeru sprejetja zakonov v predlagani obliki pa bi bile potrebne spremembe finančnega načrta Zavoda, programa zdravstvenih storitev in prispevne stopnje za zdravstveno zavarovanje.
    Pri urejanju odnosov z izvajalci bodo letos uveljavljene nekatere novosti. Predvsem se bo nadaljevalo delo na standardizaciji zdravstvenih zmogljivosti in preskrbljenosti prebivalstva z njimi ter pri dopolnjevanju in posodabljanju sezanama zdravstvenih storitev, ki predstavlja podlago za evidentiranje in obračunavanje opravljenega dela izvajalcev. Na tem področju lahko pričakujemo tudi ponovno povečanje števila zasebnih izvajalcev, ki bodo želeli skleniti pogodbo z Zavodom.
    Zavod za leto 1998 načrtuje nadaljevanje oziroma uvedbo precejšnjega števila projektov, ki naj bi pomenili prispevek k razvoju področja obveznega in prostovoljnega zavarovanja in informacijskega sistema Zavoda. Pomembno je omeniti tudi projekte na področju mednarodnega svetovanja, kjer bo Zavod zagotovil strokovno pomoč pri razvoju zdravstvenega varstva in zavarovanja tudi v drugih državah v tranziciji. Določeno število projektov se bo izvedlo ob sodelovanju drugih subjektov v zdravstvenem varstvu in tudi predstavnikov drugih sektorjev.

Finančno poslovanje v letu 1998

    Obvezno zdravstveno zavarovanje. Ob pripravi Proračunskega memoranduma in Proračuna R Slovenije za leto 1998 so bila na podlagi ocene poslovanja Zavoda za leto 1997 izdelana tudi izhodišča in podlage za finančni načrt Zavoda za obvezno zdravstveno zavarovanje za leto 1998. V skladu z narodno-gospodarskimi usmeritvami in izhodišči strateškega razvojnega programa, izhodišča finančnega načrta Zavoda za leto 1998 predvidevajo ohranjanje sedanje višine prispevne stopnje, kar bi ob ohranitvi sedanjih trendov in nespremenjenih pogojih poslovanja moralo zadoščati, da bi Zavod tudi v letu 1998 na področju obveznega zdravstvenega zavarovanja zagotavljal stabilno financiranje programov približno na isti ravni kot v letu 1997 in v dosedanjem obsegu pravic, ki jih določata zakon in Pravila obveznega zdravstvenega zavarovanja. Ob tej višini prispevne stopnje bi vsako spreminjanje ravni sredstev ali obsega pravic pomenilo resne težave pri zagotavljanju normalnega poslovanja Zavoda, kar bi lahko pomenilo poseg v pravice zavarovancev in destabilizacijo finančnega poslovanja izvajalcev zdravstvenih storitev. V okviru predstavljenih izhodišč je ocenjeno, da bodo prihodki Zavoda v letu 1998 znašali okoli 212 milijard, nekje v tej višini naj bi bili doseženi tudi odhodki, tako da bi se poslovno leto 1998 izteklo pozitivno.
    Prostovoljno zdravstveno zavarovanje. Z izhodišči finančnega načrta prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja za leto 1998 je predvidena sprememba v dosedanji politiki cen zavarovalnih premij, kar bi ob nekaterih ostalih dejavnostih saniralo dosežene rezultate poslovanja v letu 1997. S povečanjem premij s 1. 2. 1998 in potrebnimi korekcijami višine premij v letu 1998 bo potrebno zadostiti povečanjem odhodkov za zdravstvene storitve, za katere veljajo enaka izhodišča kot na obveznem zdravstvenem zavarovanju. Na povečanje višine premij v letu 1998 bo vplivalo tudi določilo novo sprejetega zakona o prometnem davku, ki se od sedanjih 5 % povečuje na 6,5 % ali za 30 %, katerega prostovoljno zdravstveno zavarovanje ni oproščeno. Ob nespremenjeni udeležbi sredstev prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja v polni ceni zdravstvene storitve, povečanih dejavnostih za ažurnejšo izterjavo zavarovalnih premij, so prihodki premij za leto 1998 ocenjeni na okoli 31 milijard tolarjev.
    Odhodki za zdravstvene storitve vključujejo povečanje izhodiščne plače izvajalcev v januarju za 4,8 odstotka in ostajajo do konca leta nespremenjene. V sredstva za plače izvajalcev je vključeno povečanje zaradi dežurstev in napredovanja po kolektivnih pogodbah v višini okoli 460 mio SIT. Oblikujejo se izravnalne rezervacije po določilih zakona o zavarovalnicah v višini okoli 350 mio SIT in vzpostavitev minimalnega garancijskega sklada v višini okrog 400 milijard tolarjev. Ob razširitvi nadzora nad obračunavanjem zdravstvenih storitev izvajalcev za njihovo uravnavanje v okviru plana, ugotavljanju ustreznosti razvrstitve zdravil na liste in prihrankih, ki bi jih uspela realizirati strokovna služba Zavoda, naj bi bili odhodki doseženi v isti višini, kot bodo realizirani prihodki.



 
prejšnji članek
naslednji članek
  
X

OPOZORILO : Pregledujete staro stran IBMI

Vsebine na strani so zastarele in se ne posodabljajo več. Stara stran zajema določene članke in vsebine, ki pa morajo biti še vedno dostopne.

Za nove, posodobljene vsebine se obrnite na http://ibmi.mf.uni-lj.si/