ISIS 1998, št.
3
Management kakovosti v zdravstvu
Pristopi in metode QM
Slavica A. Ritonja
Sodobna teorija in praksa izboljševanja kakovosti
zdravstvene in drugih družbenih dejavnosti potrjujeta, da postaja celovita
kakovost (TQ) prevladujoča filozofija, najboljša organizacijska praksa
in množično gibanje za izboljševanje kakovosti življenja razvitega dela
sveta. Prispevek obravnava del teh spoznanj s ciljem, da spodbudi razmišljanja
o kakovosti v slovenskem zdravstvu in ponudi zdravstvenim managerjem ter
njihovim sodelavcem (zdravnikom, inženirjem, medicinskim sestram in drugim)
nekaj idej o tem, kako lahko bolnišnice in druge zdravstvene organizacije
izboljšujejo kakovost lastne dejavnosti uspešneje kot doslej s pomočjo
sodobnih pristopov in metod kakovosti.
Kakovost za uporabnike, stroko in management
S kakovostjo neke dejavnosti (npr. komercialne) smo
praviloma zadovoljni takrat, kadar nam daje to, kar si v nekem poljubno
izbranem času zaželimo. V tem smislu je zadovoljstvo kazalec kakovosti
dejavnosti. Nekoliko drugače je v primeru zdravstvene dejavnosti, kjer
kakovost pomeni takšno zdravstveno obravnavo, ki daje njenim uporabnikom
pravočasno vse tisto, kar potrebujejo in pričakujejo glede na zdravstveno
stanje in počutje. V tem smislu je zadovoljstvo uporabnikov najpomembnejši
kazalec kakovosti zdravstvene dejavnosti (vidik kakovosti za uporabnike
zdravstvenih storitev).
Toda zadovoljstvo uporabnikov zdravstvenih storitev
je le eden od kazalcev kakovosti, ker bolniki in drugi uporabniki ne vedo
vedno, kaj resnično potrebujejo za izboljšanje zdravstvenega stanja. To
lahko presodi predvsem profesionalno osebje zdravstvenih strok s pomočjo
strokovne presoje njihovih zdravstvenih potreb in pričakovanj ter z ustreznim
ukrepanjem (vidiki kakovosti za zdravstveno stroko).
Iz navedenega je razvidno, da je zdravstvena dejavnost
lahko kakovostna, če nudi toliko in takšne zdravstvene storitve, ki izpolnjujejo
pričakovanja uporabnikov in zadovoljujejo njihove strokovno ocenjene potrebe.
Toda dejavnost, ki to uresničuje, še vedno ni kakovostna v celoti, če je
predraga, če njeni viri niso porabljeni dovolj smotrno in učinkovito, in
če ne zadovoljuje tudi vseh zakonskih, pogodbenih, etičnih in drugih zahtev.
Dejstvo je, da celovita kakovost (TQ) pomeni med drugim tudi najnižje stroške
nekakovosti v medsebojni primerjavi izvajalcev zdravstvenih storitev. Stroški
nekakovosti so stroški tistega dela, ki ni opravljeno prav prvič in vedno.
Po vzrokih nastanka lahko te stroške razdelimo v naslednje osnovne skupine
(Ritonja, 1996):
-
stroški zaradi izgubljenega delovnega časa (npr. za opravila, ki ne sodijo
v okvir delovnih nalog, za ponavljanje dela zaradi napak, za čakanje na
informacije itd.);
-
stroški zaradi slabo oblikovanih delovnih procesov (npr. nejasna delitev
dela, dajanje neusklajenih navodil, preveč zapleteni postopki, pomanjkanje
znanj itd.);
-
stroški zaradi negativnega vpliva človeškega faktorja (npr. demotiviranost,
odsotnost odgovornosti, nezadovoljstvo, visoka fluktuacija, nizka delovna
morala itd.).
Resni problemi kakovosti se lahko pojavljajo tudi zaradi
neustrezne organiziranosti, kjer npr. hierarhično avtokratska ureditev
zdravstvenih organizacij in slaba komunikacija ter kordinacija med delovnimi
enotami povzročajo zamude, napake, izgube in druge probleme kakovosti.
Če sprejmemo tezo, da ni lenih in nesposobnih delavcev,
ampak so le slabo oblikovani, vodeni in razviti delovni procesi (Ovretveit,
1992), lahko zapišemo, da je management po svoji definiciji (oblikovanje,
vodenje, razvijanje; Ulrich, 1994) najvplivnejši dejavnik kakovosti zdravstvene
in drugih družbenih dejavnosti. Njegova legitimna vloga se lahko uresničuje
predvsem s pozitivnimi pristopi k izboljševanju kakovosti (motiviranje,
zagotavljanje virov itd.), ki za razliko od negativnih pristopov (nadzor,
kazni itd.) omogoča doseganje sinergije v smislu uresničevanja TQ (vidiki
kakovosti za zdravstveni management).
Managerski pristopi k izboljševanju kakovosti
Sodobni viri s področja kakovosti navajajo, da spreminjanje
tradicionalnih managerskih pristopov k izboljševanju kakovosti zdravstvene
dejavnosti ni lahka naloga. Toda spremembe so tudi na tem področju nujne,
ker mnogi v preteklosti uveljavljeni managerski pristopi in načini nadzora
kakovosti te dejavnosti danes niso več dovolj uspešni zaradi spreminjanja
zdravstvenih potreb prebivalstva in mnogih drugih sprememb v okolju sistema
zdravstvenega varstva (socialno, ekonomsko, politično, ekološko okolje).
Primeri neustreznih managerskih pristopov so predvsem:
-
nepopolno obravnavanje kakovosti, ki poudarja samo npr. stroškovno učinkovitost
organizacijskih enot in ne priznava dovolj pomena kakovosti drugih zdravstvenih
strok (npr. medicinske stroke, zdravstvene informatike itd.);
-
enodisciplinaren nadzor kakovosti, ki je ob tem tudi retrograden, ne upošteva
soodvisnosti vseh dimenzij kakovosti in ni preventivno zasnovan;
-
ukrepi kaznovanja za napake pri delu, ki so posledica neustrezne organiziranosti,
povzročajo demotiviranost, nezadovoljstvo in druge probleme kakovosti.
Problem uvajanja sprememb v organizacijsko prakso zdravstvene
dejavnosti pa ni samo v posodabljanju neusteznih pristopov k izboljševanju
kakovosti, ampak je predvsem v zagotavljanju manjkajočih virov, kot so
npr. učenje o TQ in TQM, cilji, strategija, sistemi, standardi in kultura
kakovosti.
Sodobna teoretična spoznanja o managementu kakovosti
navajajo naslednje temeljne značilnosti uspešnih managerskih pristopov
k uvajanju sprememb za izboljševanje kakovosti zdravstvene dejavnosti (Joss
in Kogan, 1995; Ovretveit, 1992):
-
celovitost, ki upošteva trodimenzionalno kompeksnost kakovosti te dejavnosti
in poudarja krepitev zadovoljstva vseh uporabnikov zdravstvenih storitev;
-
postopnost, ki upošteva naslednje principe:
-
začeti z nekaj standardi kakovosti (največ šest) in jih postopno stopnjevati
z vidika količine in zahtevnosti,
-
začeti z reševanjem najbolj perečih problemov kakovosti, katerih rešitve
dajejo najvidnejše učinke,
-
začeti s preprostimi metodami merjenja in izboljševanja kakovosti ter postopno
uvajati zahtevnejše;
-
pozitivni usmerjenosti, kjer sta učenje in motiviranje za izboljševanje
kakovosti temeljni metodi;
-
spodbujanje tematskega načina sodelovanja s sinergijskim učinkom.
Dosežki uspešnih managerskih pristopov so predvsem v
tem, da se v organizaciji postopno uveljavlja novo razumevanje kakovosti
in višja stopnja usposobljenosti vseh zaposlenih za reševanje problemov
kakovosti. Pogost problem je npr. odsotnost standardov kakovosti, zato
si v nadaljevanju oglejmo, kakšen je pomen teh standardov za izboljševanje
kakovosti in, kako jih lahko oblikujemo.
Oblikovanje standardov kakovosti
Dobro oblikovani standardi kakovosti so nujen predpogoj
za merjenje, presojo in izboljševanje kakovosti. Guentert navaja, da so
dobro oblikovani tisti standardi, ki so razumljivi, dosegljivi in merljivi
z merami kakovosti, količine, časa in prostora ter upoštevajo soodvisnost
vseh temeljnih dimenzij kakovosti (Guentert, 1990). Z njimi opredeljujemo
raven kakovosti storitve, ki naj bo dosežena v procesu izboljševanja kakovosti.
Primeri standardov kakovosti so lahko npr. naslednje izjave:
-
čakalno dobo vseh zunanjih bolnikov na prvi pregled pri specialistih naše
bolnišnice bomo v naslednjem četrtletju skrajšali na dva meseca;
-
vso bolnišnično zdravstveno nego bomo dvakrat letno presodili in uskladili
s potrebami in pričakovanji bolnikov naše bolnišnice;
-
za obravnavo pisnih pritožb vseh uporabnikov naših storitev bomo v roku
dveh mesecev uvedli interdisciplinarno skupino, ki bo vsak mesec izdelala
vsebinsko analizo teh pritožb in predlagala ukrepe za preprečevanje njihovih
vzrokov.
Iz vsebine zgoraj navedenih primerov standardov kakovosti
je razvidno, da se nanašajo na tiste probleme kakovosti, ki so verjetno
prisotni v neki bolnišnici, njihovo realno prisotnost pa lahko potrdi (ali
ovrže) šele poglobljena analiza kakovosti njene dejavnosti.
Strokovnjaki s področja kakovosti so enotnega menja
o tem, da je v stopnji uveljavljanja TQM v zdravstveni organizaciji potrebno
najprej uvesti standarde kakovosti na tistih področjih njene dejavnosti,
kjer se pojavljajo najbolj pereči problemi kakovosti (npr.: najdražji pojavi,
največ pritožb na nek delovni proces itd.), ker rešitve teh problemov dajejo
najvidnejše učinke in s tem motivirajo vse zaposlene za izboljševanje kakovosti
lastnih delovnih procesov. V nadaljevanju si oglejmo še primer uspešnega
managerskega pristopa k oblikovanju standardov kakovosti (Ovretveit, 1992):
-
najprej je potrebno oblikovati in pooblastiti interdisciplinarne delovne
skupine za obravnavo značilnosti obstoječe kakovosti v vseh njenih dimenzijah;
-
vsaka od teh skupin naj glede na ugotovitve predlaga seznam standardov
za dimenzijo kakovosti, ki jo obravnava;
-
kombinirana delovna skupina naj pregleda te sezname, da identificira konfliktne
in kompatibilne standarde ter izdela celovit seznam;
-
temu sledi izdelava prioritete standardov in zagotovitev ustreznih delovnih
pogojev za doseganje sprejetih standardov.
Opisan pristop omogoča vključevanje tistih zaposlenih,
ki v procesih, kjer bodo postavljeni standardi kakovosti, delajo in bodo
morali te standarde doseči, obenem pa pomaga prepoznati in pravočasno odstraniti
konfliktnost standardov. Pričakovan izid tega pristopa je integriran in
usklajen seznam standardov za merjenje poteka delovnih procesov, za primerjanje
obstoječe kakovosti z želeno in za vse nadaljnje postopke pri izboljševanju
kakovosti.
Merjenje kakovosti
O merjenju izvajanja delovnih procesov obstaja v organizacijski
praksi zdravstvene dejavnosti mnogo različnih stališč. Pogosto lahko slišimo
izjave o tem, da nekaterih delovnih procesov (kot so npr.: načrtovanje,
raziskovanje, obnašanje itd.) ni mogoče meriti. Strokovnjaki kakovosti
opredeljujejo tovrstna stališča kot neustrezna, ker ne vodijo v izboljševanje
kakovosti teh procesov. Oglejmo si nekaj strokovnih izjav o merjenju delovnih
procesov (Ovretveit, 1992):
-
vsako delo lahko merimo;
-
kar je izmerjeno, je narejeno;
-
če nečesa ne moreš meriti, to ni kakovost;
-
če nekaj ni izmerjeno, ne more biti izboljšano.
Verjamem, da večina strokovne javnosti soglaša z zgoraj
navedenimi stališči, čeprav praksa merjenja poteka delovnih procesov (posebno
teh, ki so zgoraj navedeni) v slovenskih zdravstvenih organizacijah še
ni dovolj zaživela.
Sistematično merjenje je potrebno razumeti kot tisto
sestavino procesa izboljševanja kakovosti, ki pomaga izvajalcem pri razumevanju
najpomembnejših vidikov njihovega dela (smisel, pomen, vrednost, ponos
itd.) in omogoča dokazovanje kakovosti tega dela. Pričakovan izid merjenja
so grafi, tabele, modeli in druge oblike informacij za presojanje dosežene
kakovosti in za vse nadaljnje korake v procesu izboljševanja kakovosti.
Najpomembnejša pridobitev sistematičnega merjenja
kakovosti je verjetno v tem, da omogoča vsakemu izvajalcu (posamezniku,
organizacijski enoti, celotni organizaciji), da s strokovno pridobljenimi
podatki (stvarnimi dokazi) nespodbitno dokaže kakovost lastne dejavnosti
notranjemu in zunanjemu okolju sistema zdravstvenega varstva.
Kako do priznanja za poslovno odličnost
Pomena izboljševanja kakovosti zdravstvene dejavnosti
za izboljševanje kakovosti življenja prebivalstva se zaveda vse več držav
in njihovih vlad po vsem svetu. To dokazujejo tudi s podeljevanjem uglednih
mednarodnih in nacionalnih priznanj za kakovost tistim organizacijam, ki
lahko po kriterijih teh priznanj dokažejo najboljše dosežke pri izboljševanju
kakovosti lastne dejavnosti.
V letu 1996 je priznanje za kakovost prejela bolnišnica
De Jellinek, Amsterdam. Ta nizozemska bolnišnica je specializirana za preventivo
in zdravljenje bolezni odvisnosti in letno zdravstveno oskrbi približno
15.000 bolnikov. Svoje poslanstvo uresničuje tako, da na strukturiran in
sistematičen način izboljšuje kakovost lastne organiziranosti in zdravstvene
obravnave bolnikov. Izboljševanje kakovosti temelji na oblikovanju in uresničevanju
konkretnih ciljev kakovosti po kriterijih Evropskega priznanja za kakovost
(EQA), nacionalnega priznanja za kakovost (DQA) in ISO standardov.
Proces izboljševanja kakovosti poteka takole (Walburg,
1996): vse organizacijske enote bolnišnice periodično izdelujejo samoocene
za identificiranje lastnih sposobnosti in pomanjkljivosti ter predlagajo
izhodišča za izboljševanje kakovosti s poudarkom na kakovosti za vse uporabnike
svojih storitev. Četrtletne primerjave tako izdelanih samoocen pokažejo
stopnjo skladnosti s postavljenimi cilji bolnišnice. To je podlaga za oblikovanje
novih organizacijskih ciljev na področju izboljševanja kakovosti in za
uvajanje uspešnejših načinov uresničevanja teh ciljev.
Pomemben dosežek bolnišnice De Jellinek je tudi
v tem, da je skupaj z Univerzo Amsterdam ustanovila Amsterdam Institute
for Addiction Research (AIAR) za raziskovanje učinkovitosti njenih delovnih
metod in kakovosti doseženih rezultatov. Izsledki in dognanja tega inštituta
nudijo bolnišnici strokovne podlage za uvajanje novih in učinkovitejših
postopkov izboljševanja kakovosti. S predanostjo kakovosti in z dosežki
na področju trajnega izboljševanja kakovosti lastne dejavnosti je ta bolnišnica
dokazala mednarodno priznano kakovost in tako postala vzor poslovne odličnosti
drugim zdravstvenim organizacijam evropskih držav.
Literatura:
-
Guenter, B. J. (1990): Managementorientierte Informations-und Kennzahlensysteme
fuer Krankenhauser, disertacija. Hartung-Gorre Verlag, Berlin-Heidelberg.
-
Joss, R., Kogan, M. (1995): Advancing Quality. Open University Press,
Buckingham.
-
Ovretveit, J. (1992): Health Service Quality. Blackwell Scientific Publications,
Oxford.
-
Ritonja, A. S. (1996): Organizacija in razvoj sistema zdravstvenega
managementa; disertacija. Univerza v Mariboru, Fakulteta za organizacijske
vede.
-
Ulrich, H. (1994): Management. Verlag Paul Haupt, Bern.
-
Walburg, J. A. (1996): Addicted to Qualtiy. De Jellinek, Amsterdam.
|
prejšnji članek
|
naslednji članek
|
|
|