|
strokovna srečanja |
|
---|
Pogostost poškodb je med baletnimi plesalci tako
pri nas kot drugje zelo velika. Pri nas o tem nimamo nobenih podatkov,
na Švedskem pa ima na primer devet od desetih baletnih plesalcev bolečine
v hrbtu, med angleškimi baletnimi plesalci pogostost poškodb presega 80%
letno (pri sodobnih plesnih zvrsteh, ki niso tako naporne, le nekaj nad
30%). Zato so marsikje v začetku osemdesetih let spoznali, da zahteva medicina
baleta oziroma plesa posebno področje, za katerega se začenjajo usposabljati
posebej specializirani zdravniki in ostalo zdravstveno osebje. Leta 1981
so na Finskem v okviru Plesnega in glasbenega festivala v Kuopiu prvič
organizirali dvodnevni seminar, ki je dobil svoje nadaljevanje prav tam
še leta 1984, od leta 1986 naprej pa ga organizirajo vsako leto; na Norveškem
prirejajo poletne tečaje o funkcionalni baletni anatomiji in o preprečevanju
poškodb za plesalce in pedagoge. Na Švedskem je bilo prvo srečanje na temo
plesne medicine leta 1990, čeprav so se posamezniki s tem ukvarjali že
od leta 1980 dalje. Plesni komite ITI na Švedskem je nato leta 1991 pripravil
dvodnevni simpozij o plesni medicini, medtem ko je leta 1992 Združenje
za gledališče in ples v nordijskih državah (Teater og Dans i Norden) na
Norveški univerzi za telesno vzgojo organiziralo Simpozij o plesni medicini
za vse nordijske dežele. Na Švedskem so pripravili tudi spisek vseh zdravnikov,
fizioterapevtov in drugega osebja, ki dela na področju plesne medicine,
torej vseh, ki imajo posebne izkušnje s poškodbami plesalcev. Leta 1995
je bil v Helsinkih Mednarodni simpozij o plesu in medicini. V Veliki Britaniji
je Mednarodna zveza igralcev (FIA) leta 1980 pripravila posebno srečanje
z naslovom "Problemi poklicnih plesalcev", imajo pa tudi posebno združenje
The British Association for Performing Arts Medicine, ki se ukvarja z zdravstvenim
raziskovanjem na področju vseh gledaliških umetnosti in ki je leta 1993
objavilo izsledke petletne študije med več kot 650 poklicnimi plesalci.
Pri nas je bil novembrski seminar prvi poskus, da
se tako baletni plesalci in baletni pedagogi kot tudi zdravniki in zdravstveno
osebje seznanijo z baletno medicino. Žal kljub ustnemu in pisnemu vabilu
direktorju Inštituta Republike Slovenije za rehabilitacijo s priloženo
prijavnico za vse zainteresirano osebje na seminar razen upokojene fizioterapevtke
ge. Majde Kobal ni prišel nihče. Mislim, da je bila to prva zamujena priložnost,
in upam, da bo vsaj to kratko poročilo pripomoglo k zavesti, da tudi naši
plesalci potrebujejo strokovno specializirano zdravstveno pomoč. Na seminar
je Društvo povabilo tudi plesalce ostalih zvrsti in pri tem naletelo na
ugodnejši odziv. Na seminarju je bilo tako 41 udeležencev - plesalcev,
pedagogov, koreografov, študentov baletnih šol, zato je seminar že po številni
udeležbi dosegel svoj namen.
Gospa Ramel je na prvem srečanju, v soboto dopoldne,
najprej posredovala izkušnje svojega osemletnega raziskovalnega dela na
področju baletne medicine. Ugotovila je, da je največ poškodb v spodnjem
delu hrbta (70%), v predelu gležnjev (65%) in v predelu vratu (54%). Prve
poškodbe so predstavljale ovire za delo v 40%, druge v 54% in tretje v
20%. Okrog 25% poškodb je izhajalo iz delovnega okolja (mraz, slaba obuvala,
neprimerna tla), 13% pa jih je nastalo iz psiholoških razlogov (problemi
s spanjem in dnevnim ritmom, neprimerna prehrana zaradi pomanjkanja denarja,
slabo komuniciranje, dolgočasje).
Gospa Ramel nas je seznanila tudi z nekaterimi izsledki
drugih raziskovalcev po svetu in najprej podrobneje predstavila tri postopke,
ki jih upošteva pri treningu posameznika: psihološko funkcijo, funkcijo
živčevja in mišičja ter postopke ustvarjanja energije. Pri psihološki funkciji
so enako pomembni motivacija, moč volje in koncentracija, poleg tega pa
so za dobrega plesalca potrebni moč, vzdržljivost, gibalne sposobnosti
oz. spretnost, prostorska in časovna koordinacija, občutek za ravnotežje,
volja do dela, samozaupanje, zdravje, pravilna prehrana, spanje, raven
bolečinskega praga, sposobnost hitrega okrevanja itd. (Ugotovili so tudi,
da se pri aktivnem delu plesalca pretok krvi na minuto poveča za štirikrat,
količina vdihanega in izdihanega zraka pa za dvanajstkrat.) Po nekaterih
študijah v bivši Nemški demokratični republiki se dveurno delo baletnega
plesalca lahko primerja s celodnevnim delom rudarjev. Že samo ta podatek
kaže, kakšnim velikim obremenitvam je balet izpostavljen.
Nanizala je še vrsto drugih psiholoških vprašanj
pri vzrokih za poškodbe, kot so stresne situacije, psihosomatski simptomi
(glavobol, raztresenost, depresija, težave s prebavo in spanjem) in potrebo
po mentalnem treningu pri zmanjšanem veselju do plesa, neželeni mišični
napetosti, pomanjkanju koncentracije, raztresenosti in drugih neželenih
motnjah.
Prvo srečanje je gospa Ramel sklenila z za vsakega
plesalca nujno potrebnimi podatki o okostju, sklepih in vezeh, živčnem
in mišičnem sistemu z anatomskega in fiziološkega stališča, s predstavitvijo
načela super-kompenzacije (zgraditev močnejših struktur po mikropoškodbah
med treningom) ter z vsemi vprašanji, povezanimi z ogrevanjem plesalčevega
telesa.
Ko smo se po kratkem opoldanskem odmoru spet zbrali,
je predavateljica predstavila testiranje o maksimalnem sprejemanju kisika
(maximum oxygen uptake). S povečanjem tega maksimuma plesalci lahko dvignejo
prag za anaerobno mišično delo in boljšo izrabo vdihanega zraka. Z raziskavami
so ugotovili, da imajo baletni plesalci maksimalno sprejemnost kisika pri
55-60 ml/kg/min, baletne plesalke pa okrog 50, kar je primerljivo z rokoborci
švedskih nacionalnih športnih ekip. Študija sedmih najboljših plesalcev
Kraljevega danskega baleta v Kopenhagnu pa kaže povprečje 62 ml/kg/min,
medtem ko je eden od njih imel celo 68 ml/kg/min. Ob tem je gospa Ramel
dala nasvete za vsakodnevni trening plesalca, da ne bi prihajalo do poškodb.
Kot dodatne vaje je predlagala še vaje na ravnotežnostni deski, trening
za moč, mentalni trening in trening po Pilatesovi metodi, ki jo v svetu
že več kot 70 let uporabljajo pri rehabilitaciji in fitnes programih za
plesalce.
Naslednji del seminarja je bil namenjen seznanjanju
s pregledom (screening) plesalcev, ki je možen v primerno opremljeni baletni
dvorani ali telovadnici. S tem pregledom naj bi odkrili rizične faktorje
pri preprečevanju poškodb, ustvarili osnovo za pomoč pri rehabilitaciji,
zbrali podatke o tem, kaj je za plesalca normalno, in obenem poskrbeli
za motivacijo plesalcev. Gospa Ramel je posebej poudarila pomembnost tega,
da pri vsakem poklicnem plesalcu vzpodbudimo občutek za njegovo telo in
občutek za odgovornost do tega telesa. Prav tako pa je tudi pomembno, da
imajo delodajalci, v tem primeru gledališča, rehabilitacijski načrt za
morebitne poškodbe, saj je znano, da plesalci ljubijo svoje delo, da prištevajo
svoj poklic med najboljše; zato je morda prav ta izjemna motivacija za
delo vzrok za njihovo veliko zdravstveno tveganje.
Predavateljica je podrobno razložila, na kakšen
način pregledujemo posamezne dele telesa, začenši s hrbtenico, kolki, nogami,
kaj merimo z mišičnim testom, testom ravnotežja z zaprtimi očmi itd. Kot
enega glavnih problemov je omenila odprtost nog (en dehors), ki jo mora
imeti vsak baletni plesalec. Zato je nanizala vrsto vzrokov za napačno
odprtost nog, kot so pretirana lordoza hrbtenice, slabost mišic trupa,
bolečine v hrbtu, rastoča slabost trebušnih mišic, hrbtnih ekstenzorjev,
glutealnih mišic, aduktorjev, stranskega dela mišic meč itd.
Sklepni del seminarja, v nedeljo dopoldne, je bil
namenjen nasvetom, kaj je treba storiti takoj ob nezgodi. Pri tem je gospa
Ramel bolečine razdelila na nenadno zelo močno bolečino, resno bolečino,
ko lahko počakamo dan ali dva, preden iščemo pomoč, mišične probleme, bolečino,
ki preprečuje nadaljnje delo, in bolečino, ki jo zaznamo, a lahko kljub
temu nadaljujemo z delom. Za vsak primer posebej je navedla osebo (zdravnik,
fizioterapevt, kiropraktik, maser, baletni pedagog) ali ustanovo (bolnišnica,
specialistična, splošna ambulanta), ki jo je treba poklicati na pomoč.
Ob koncu je predstavila še izsledke svojega dolgoletnega
raziskovalnega dela z baletnimi plesalci švedskih gledališč na podlagi
obdelave posebnega vprašalnika, ki so ga imenovali SEFIP (self-estimated
functional inability because of pain - samoocenjevanje funkcionalne nesposobnosti
zaradi bolečine).
Vsi udeleženci so obilno izkoristili možnost vprašanj,
ki so se jim pojavljala med seminarjem, in pričakujejo, da bo Društvo baletnih
umetnikov Slovenije ob podpori Ministrstva za kulturo, morda pa tudi Ministrstva
za zdravstvo Republike Slovenije s tovrstnimi seminarji nadaljevalo tudi
v prihodnje. Takoj v začetku leta bo Društvo baletnih umetnikov Slovenije
vsem aktivnim baletnim plesalcem v Sloveniji razdelilo tudi od gospe Ramel
posebej pripravljen vprašalnik. Ta bo služil pregledu zdravstvenega in
psihološkega stanja naših plesalcev in bo obenem izvrstno izhodišče za
naslednje srečanje z gospo Ramel.
Po seminarju so vsi udeleženci dobili prevod članka
"Preprečevanje poškodb pri plesu - nekaj namigov in nasvetov", ki ga je
predavateljica napisala leta 1996 v Malmöju, skupaj z nekaj osnovnimi podatki
o Pilatesovi metodi in njegovi osnovni opremi v slovenščini. Od gospe Ramel
smo se poslovili z upanjem, da se še srečamo in da bomo morda v prihodnje
za to novo vejo - baletno medicino - vendarle lahko zainteresirali tudi
koga od naših zdravstvenih strokovnjakov.
Seminar o baletni medicini je vodila švedska
strokovnjakinja Eva Ramel, diplomirana fizioterapevtka, doktorska
kandidatinja, predavateljica na srednjih baletnih šolah in v baletnih ansamblih
in raziskovalka delovnih pogojev plesalcev na oddelku za fizioterapijo
Univerze v Lundu na Švedskem. Gospa Ramel sodeluje na različnih mednarodnih
seminarjih doma in v tujini. Več let je delala z baletom iz Malmöja in
leta 1989 pripravila študijo o delovnih pogojih in težavah lokomotornega
aparata pri baletnih plesalcih v treh gledališčih (Stockholm, Göteborg,
Malmö), leta 1997 pa še študijo o nadaljnjem šestletnem spremljanju baletnih
plesalcev. Zdaj načrtuje poseben projekt o baletnih vajah in skušnjah za
predstave s plesalci Kraljevega baleta v Stockholmu.
|
|
|
|
|