|
MF 1919 - 1999 |
|
---|
b) Kaj so o prof. dr. Alfredu Šerku menili njegovi sodobniki:
aa) prim. dr. Miroslav Hribar: "Kot zdravnika iz
umobolnice so poznali pokojnega profesorja v najoddaljenejših vaseh. Med
bolniki je bil priljubljen kakor malokdo. V bolnišnici je uvedel proste
izhode za bolnike in s tem omilil občutek internacije in vrnil zavest svobodnega
človeka. Za vsakega bolnika je našel pravo besedo in se skušal vživeti
v njegovo psiho. Z veseljem so pričakovali njegovih vizit, ko pa so izvedeli
za smrt svojega prijatelja, je zavladala po vseh oddelkih globoka žalost.
bb) prim. dr. Bogomir Magajna: "Prvi med znanstveniki
se je zamaknil v čudoviti svet alkaloidnega meskalina, ki ne obeta v bodočnosti
samo važnega pripomočka v eksperimentalni psihologiji, ampak mimo katerega
ne bo mogla tudi čista filozofija: saj odkriva ta alkaloid svet veličastnejši
od sanj in svet, ki ga je mogoče istočasno, ko ga gledamo, kontrolirati
z razumom, kar pri sanjah ni mogoče. - Kakor Axel Munthe, tako tudi Šerko
ni bil samo odkrivatelj skrivnosti duše, ampak je tudi ljubil prirodo z
nepopisno ljubeznijo. Bil je kralj kač... V sebi je skrival, toda tudi
zakrival veliko ljubezen do človeka, katere pa ni maral kazati drugim in
jo je raje maskiral. Vendar se je včasih razodela ob kozarcih vina.
c) Alfred Šerko, kakor ga je doživljala medvojna humanistična intelektualna
elita (Penati).
Humanistična inteligenca, med katero se je Šerko veliko gibal, je kdaj
robatega, drugič blagega, zmeraj pa nekoliko v drugačnost zasuknjenega
doktorja, dojemala z ambivalenco. Njegovo ponašanje, tudi samosvoj žiljenjski
stil, sta vzpodbujala po eni strani začudenost in priznanje, po drugi pa
najbrž zgražanje. Da je Alfred Šerko globoko dojemal kulturno problematiko
"osvobojenega naroda", je dokaz tudi v tem, da je na njegovo pobudo prišlo
do zbiranja umetnikov v gostilni Kolovrat. V tej druščini, Ciril Kosmač
je nekje zapisal, da je bila to njegova življenjska univerza, tudi Josip
Vidmar rapravlja o njej z duhovito spoštljivostjo, v tej druščini torej,
se je Šerko prominiziral kot znamenita osebnost - toda vprašljiva in do
čudaškosti zagledanega v svoj prav. Tega pa je bilo težko podoživljati.
Če je že Josip Vidmar v svojih Obrazih, ki pretežno govore o "penatski"
druščini Šerka, takorekoč spregledal, pa to ne velja za bolj čutečega in
razumevajočega "penata" Juša Kozaka.
č) Moje dojemanje prof. dr. Alfreda Šerka
Vsi vtisi temeljijo na prebranem in ne slišanim,
kajti, vemo, o Alfredu Šerku kroži med Slovenci še danes veliko anekdot.
V prvi vrsti ga dojemam kot otroka svojega časa
- vsekakor kot zapoznelega romantika na eni in v suho racionalnost zagledanega
humanista na drugi strani. Toda takšna interpretacija Šerkove osebnosti
bi bila vendarle preenostavna in zato nemara tudi krivična. Kot nadpovprečno
intelektualno razvit otrok, najbrž gre za osebo z genialnimi mentalnimi
potencami, ni mogel v vaškem okolju razvijati konstruktivne identitete.
Fantič, dijak, študent, intelektualec - brez predsodkov, je bil zato vse
življenje v opreki z normiranimi postavkami za njegov status veljavnega
okolja. Kot izrazito ekstrovertiran človek je bil za okolje odprt, duhovit,
lahkoten, živahen, naravnan k voditeljskim vlogam. Predpostavljam, da je
bil najbrž glavni kolovodja cerkniške mularije, prav tako pa tudi "upornik
brez razloga" med ljubljanskim dijaštvom ter graško in dunajsko študentarijo.
Poudariti je, da je mladenič izživljal poleg svoje življenjske tudi slovensko
narodno pomlad. Čas panslavizma se je iztekal v nekoliko romantični obračun
s pangermansko ideologijo, vendar je hkrati z razpadom dunajske monarhije
mlade izobražence, med katerimi je bil Šerko med najbolj revolucionarnimi
tudi zaradi svoje svetovne nazorske usmerjenosti, predvsem pa velike izobraženosti,
treznil s preizkušnjami, ki so imele dolgotrajne posledice. (Ali ni tisti
čas zelo pdoben najnovejši slovenski pomladi z vsemi intimnimi in kolektivnimi
preizkušnjami vred!?)
Do Šerkove doktorske disertacije o Spinozi nisem
mogel priti. Predpostavljam, da je imel dr. Šerko do Barucha de Spinoze
posebne simpatije. Znano je, kako velik vpliv na evropsko znanstveno misel
19. in 20. stoletja je imel Spinoza. Nemogoče je, da bi njegova misel ne
oplazila tudi Šerkove znanstvene, svetovnonazorske, etične usmerjenosti.
Drznem si soditi, da je Spinozov racionalni princip, iz katerega je moč
izpeljati filozofov panteizem in fatalizem, pomembno določil pogled na
svet znamenitega panslavista iz Cerknice. Tega so v času njegovega ukvarjanja
s Spinozo najbrž bolj kot filozofske podmene, njegova podstat, atributi,
vprašanja o Bogu, večnosti in trajnosti, vznemirjala nepomirljiva vprašanja
njegove lastne in identitete njegovega malega naroda med Alpami in Panonsko
nižino. Znano je, kako je Spinoza razprl vrata razuma na eni, na drugi
strani pa z veliko skepso, da ne zapišem odklonilnostjo, zavračal vlogo,
posredno pa pomen estetskega doživljanja v človekovem uresničevanju. Alfred
Šerko je, tako sem razbral iz njegovih znanstvenih besedil in javnega delovanja,
vsekakor sledil absolutizaciji razuma. Koliko je Spinozova panteistična
podstat obsedla Alfreda Šerka, ni mogoče soditi, ne da bi se poglobili
v njegove filozofske spise - predvsem v doktorsko disertacijo. Eno pa je
gotovo, kakor je Baruch de Spinoza izgrajeval svoj sistem na razumu, tako
je tudi Alfred Šerko v vsem svojem delovanju stremel k tisti resnici, ki
bi jo po biblijsko lahko opredelil, da osvobaja - na vseh področjih je
ravnal tako: v psihiatriji, forenziki, v javnem političnem življenju itn.
Toda slovenski filozof, kasneje zdravnik, dekan Fakultete in rektor Univerze
je vendarle moral biti praktik. Še več, Šerko po mojem nikoli ni bil "spinozist",
kakor so se radi poimenovali nekateri v akademskih sferah tavajoči filozofi
19. in 20. stoletja - predvsem nemški in francoski. Drznem si sklepati,
da pa Šerko tak ni postal ne samo zato, kar je pač bil po "odhodu" v medicino
in fizičnem prihodu v Ljubljano primoran "stopiti na trdna tla". Šerko
je bil, to dokazuje tudi njegov knjižni fondus, deponiran v Murski Soboti,
predvsem pa njegova aktivna udeležba v kulturnem, družabnem in družbenem
življenju Slovenije, človek, ki je še kako veliko dal na kulturno, v konkretnem
primeru na estetsko razsežnost človekove (in narodove) bivanjske uresničitve
in perspektive.
O Alfredu Šerku se seveda ne zastavlja vprašanje,
koliko je bil pred časom, koliko je s svojim javnim delovanjem demantiral
predpostavke svojega najbrž priljubljenega filozofa Barucha de Spinoze
- ne, Šerkova osebnost postane v soju povedanega zanimiva prav zato, ker
zaradi svoje plastičnosti (mogoče pragmatizma) dohiteva in prehiteva čas
predpostavk, teoretskih izhodišč, ki jim je najbrž sam pripadal. Hkrati
pa s provokativnostjo do njih najbrž nezavedno vzpostavlja v soj dvoma
sebe, kar je bilo zanj, za uglednega državljana morda velikokrat usodno.
Ne, duhovne ležernosti Alfredu Šerku ni mogoče očitati, s svojo nepredvidljivostjo
je razburjal, podrejene in nadrejene. Toda to pravico si je pridobil, ker
ni nikoli iz njega govoril noben filozof in učitelj - vedno je povedal,
kar je imel povedati, on sam, Alfred Šerko.
Vse pretežno sangvinične elemente svojega značaja
je Šerko usmerjal v tedaj aktualni boj za pravice zapostavljenih posameznikov
in narodov ter zanj važnih ustanov. Svoje ideje je uresničeval prepričljivo,
dejal bi: neustrašeno. Ker je bil sangvinik, torej družaben in odprt, je,
menim, svojo voditeljsko funkcijo podpiral tudi s "kakšnim kozarčkom",
predvsem pa s prepričljivo zgovornostjo in zgražanje vzbujajočim obnašanjem
- dunajskih manir vajeno slovensko malomeščanstvo. Razumljiv se mi zdi
Vidmarjev zadržek do intelektualnega veljaka, ki pa se kljub svoji gigantski
duhovni postavi ni bil voljan vključiti v uglajeno normiranost, kakor so
jo, predpostavljam, npr. po letu 1919 izražali prišleki iz velikega sveta,
da bi v Ljubljani ustanovili slovensko Univerzo - matematik Plemelj, slavista
Ramovž in Nahtigal, fizik Vidmar, arhitekt Plečnik, njegov brat anatom
in še mnogo drugih.
Za mnogo stvari v Šerkovem življenju nisem našel
prave razlage - npr. kako to, da se je s takšno vehemenco polotil obračuna
s psihoanalizo, čeprav ji delne veljave ni mogel čisto odreči? Zdi se mi,
da se je s psihoanalizo spopadel zaradi dveh vzrokov. Prvi je ta, da je
bil vse življenje zagledan v "racionalni prav". Ta naj bi bil podprt s
preverljivimi dejstvi. Če ni tako, podlega spekulaciji, improvizaciji in
najeda sam sebe. Treba je vedeti, da je Šerkov pogled na svet in človeka
gotovo pomembno determiniran s Spinozovo filozofijo, nad katero so se navduševali
vsi racionalisti in celo pesniki 19. stoletja. Ob tem se mi vsiljuje analogija
med Šerkovim racionalnim umom, imenoval sem ga "racionalni prav" in Vidmarjevim
"absolutno lepim", naslonjenim na Goethejevo estetiko. Oboje postaja vsebolj
zgodovinski anahronizem. Toda to je le en del moje razlage Šerkove odklonilnosti
do psihoanalize. Drugi je v njem samem. Ali se ni mogoče Alfred Šerko enostavno
zbal odgovorov glede lastne osebne, socialne in vsakršne druge integracije,
ki mu jih je ponujala psihoanaliza. Namreč, s kritiko Freuda Šerko ne prepriča.
Še večji dokaz za pravilnost razmišljanja v tej smeri je, da je naš avtor
Sigmunda Freuda prepričljivo predstavil, prav nič prepričjivo pa odklonil.
Takšna inverzija je prav zanimiva, saj jo psihiatri poznamo tudi iz drugih
področij človekovega duševnega funkcioniranja in jo je francoski psihiater
Baruk prepričljivo opisal v zvezi z moralno etično zavestjo.
Alfreda Šerka je vse življenje zanimal etični pojav,
posredno tudi odnos med moralo in pravom. Pri branju njegovih del iz tega
področja se ni moč izogniti vtisu, da je bil humanistično usmerjen, da
je kljub siceršnji nepredvidljivosti zmeraj stal na še danes veljavnih
principih medicinske etike in deontologije ter socialne pravičnosti.
Alfred Šerko je znamenita osebnost slovenskega znanstvenega
in kulturnega življenja. Njegova razgledanost je fascinantna. Z genialnim
umom je povečini kompenziral včasih moteče karakterne značilnosti, katerih
prednosti je užival, bil pa je tudi njihova žrtev - kot povečini vsi veliki
ljudje. Ker je Šerko bil um svetovnih razsežnosti, ga seveda domovina ni
mogla čisto razumeti, kaj šele sprejeti. Velikani rabijo za svojo uresničitev
veliko prostora. Dokaz, da je bil široko razgledan in ustvarjalen um, je
tudi dejstvo, da je ustanovil in redno zahajal med Penate v ljubljansko
gostilno Kolovrat.
Če sem s tem svojim razmišljanjem nekoliko posegel
v patografijo velike osebnosti, kar pravzaprav nisem hotel, pa sem hkrati
bolj nehote kot hote sprožil problem občutljivosti slovenskega občestva,
do denimo, kapric in samosvojosti genialnega posameznika. Te imajo, kot
sem predhodno zapisal, globoke korenine v njegovi nepomirljivi sli po odkrivanju
še neznanega in v hrepenenjskem instinktu po lepem. Oboje je v globokem
razkoraku z normativnostjo, kakršno producira sicer intelektualna elita
(Vidmar in njegovi Penati), hkrati pa ostaja gluha za navidez ekscesne
impulze in domislice, kakršne je sposoben izvajati po notranji nuji tudi
v iskanju najgloblje resnice zagret, pooblaščen, da ne zapišem: zaklet
posameznik.
|
|
|
|
|