|
misli in mnenja uredništva |
|
---|
Lojalnost zaposlenih do lastne organizacije je pomembna
za vzpodbujanje kakovosti in posledične uspešnosti. Izraz lojalnost uporabljam
za označevanje odnosa, kjer z lastnim veseljem in kreativnostjo opraviš
vse, kar po lastni presoji mora biti opravljeno. V (zahodni) tujini so
znana in priznana tudi merila, s katerimi uprava vzpodbuja privrženost.
Dokaj jasno je tudi, kakšne so zahteve in pričakovanja (uprave oziroma
zdravnikov), pa tudi, kakšna je nagrada; zato so praviloma transparentni
tudi odnosi, ki jih srečujejo zaposleni v javnem zdravstvu. Sodelavci imajo
možnost izobraževanja, jasni so kriteriji napredovanja; zato so potrebni
strokovni uspehi, ki so mogoči zgolj z delom v usklajeni in izurjeni skupini;
ne nazadnje dobijo zdravniki tudi "primerno" plačo.
Uprava naj bi se skratka zavedala, da bodo le zadovoljni
delavci delali z elanom. Zdravniki pa bi se naj zavedali, da uprava - oziroma
uspešnost ustanove - pričakuje tudi njihovo lojalno sodelovanje. "Zadovoljstvo
zdravnikov" pa bo predvsem rezultat uravnoteženosti med "pričakovanim"
in "dobljenim" (ne le glede plače tudi glede urejenosti razmer, možnosti
dela in napredka ipd.). "Dobro počutje zdravnikov" se bo odrazilo v boljših
zdravniških storitvah in večjem zadovoljstvu pacientov (preiskovancev/klientov),
ki so med boleznijo morda še posebej dojemljivi za subtilne razlike v pristopu
zdravstvenega osebja. V naših domačih razmerah lahko še dodamo, da se bodo
za posamezno zdravstveno ustanovo, če bodo z njo zadovoljni, bolniki odločali
ne samo takrat, ko bo storitve financirala država v okviru obveznega zavarovanja
ali zdravstvene zavarovalnice z različnimi oblikami zavarovanj, temveč
tudi v primerih, ko se bodo želeli le posvetovati s specialistom ali opraviti
nenujen poseg (tedaj se bodo pojavili kot samoplačniki, ki bodo vir dodatnih
sredstev, tako za ustanovo kot tudi zdravnika in celotno ekipo).
Lojalnost zavezuje obe strani, zdravnika in ustanovo,
v dobrem in slabem. Če potegnemo analogijo z basensko primero o korenčku
in palici, so prej našteti elementi korenje; palica je omejena možnost
zaslužka zunaj matične organizacije, konkurenčna klavzula ipd.
Če je s slednjimi elementi zdravnikova osebna in
poklicna svoboda pravzaprav omejena, se bodo torej zdravniki prostovoljno
uklanjali? Bodo svojo ustanovo še nagrajevali z lojalnostjo? Menim, da
se da s tehtanjem "korenja in palice" oziroma z jasno analizo "dobrih"
in "slabih" strani javne službe in "privatne ordinacije" korektno odločiti
za tisti način uresničevanja zdravniškega poklica, ki posamezniku najbolj
ustreza. Če bo zdravnik menil, da dobre strani ne odtehtajo omejitev, se
bo odločil za zasebno prakso, ki je del javne zdravstvene strukture. (In
dobro je tako!). Za ravnotežje med potrebno kritično maso zdravištva, zaposlenega
v javnih ustanovah (bolnišnicah, klinikah, fakultetah) in v zasebni praksi
za zagotavljanje dogovorjene ravni zdravstvenega varstva za vse prebivalce,
pa seveda skrbi država.
V Sloveniji nagrajevanje zdravnikov v javni službi
po splošni oceni (nas zdravnikov) ni privedlo do tistega poštenega plačila,
ki nam pritiče. Zato se med zdravništvom mnogi nagibajo k tezi, da jim
tudi "palica" ne pritiče. Menim, da je tak način razmišljanja destruktiven,
saj pristaja na nepraven način urejanja zadeve in vodi v kaos. Na drugi
strani so seveda z uvedbo demokracije dane vse formalne možnosti za vzpostavitev
vseh mehanizmov pozitivne vzpodbude. Zdi se, da se na ravneh, kjer obstajajo
možnosti za pozitivne spremembe, ne zgodi vse, kar bi se lahko. Predvsem
je krivda na strani države, ki davkoplačevalcem obljublja pravice, ki jih
ne morejo plačati z zbranim obveznim zavarovanjem. Zdravniki so zato podcenjeni
in se zatekajo k različnim oblikam dodatnega zaposlovanja, ki pa "državi"
ponovno ni všeč. Razmere se urejajo na primarnem in terciarnem nivoju,
medtem ko je sekundarna, specialistična raven, podvržena različnim pojavnim
oblikam iskanja novega modusa vivendi.
Vodstvo zdravstvene ustanove se - po mojem mnenju
- sooči s problemom v tistem trenutku, ko se zdravniki v javni službi,
nezadovoljni s plačilom za svoje delo, obračajo k "privatnemu zaslužku"
izven matične ustanove. Delo v drugi ustanovi ne more krepiti privrženosti
matični. Neprivrženost se odraža v miselnosti, da mora biti matična ustanova,
za malo denarja, ki mu ga namenja, zadovoljna že, če "naredi kar mu naročijo".
Zaradi kompleksnosti zdravniškega dela je "narediti, kar ti naročijo" zelo
problematičen pojem. Kakovostno delo je namreč pogojeno le s hkratno odločenostjo
za "celostno sodelovanje". To pa je pogojeno s privrženostjo svojemu delu
v matični ustanovi.
"Pravila igre" se bodo jasno vzpostavila šele čez
čas. Brez fige v žepu morajo biti tako vodstva zdravstvenih ustanov kot
zdravniki, ki se svobodno odločajo za delo v teh ustanovah. Oboji morajo
videti cilje svoje skupne ustanove; iz čistih medsebojnih računov bi vzklilo
tudi dobro sodelovanje.
|
|
|
|
|