ISIS 1998, št. 1
 

strokovna srečanja

Varstvo zdravja železničarjev XVII. skupščina mednarodne zveze železniških zdravnikov UIMC

Dublin, 16. - 18. september 1997

Andrej Viršček

V salonskem vagonu so potekale burne razprave. Občasne jezikovne prepreke smo očitno premagovali tudi s "praskanjem".

Zdravniki, zadolženi za varovanje zdravja zaposlenih na železnici, smo združeni v Union Internationale des services Medicaux des Chemina de fer (UIMC). Vsako leto se srečamo na zasedanju generalne skupščine, vsaka štiri leta pa na razširjeni znanstveni konferenci.

Kot delegat SŽ - Železniškega zdravstvenega doma iz Ljubljane sem sodeloval na letošnji skupščini, ki jo je v čudovitem letoviškem kraju Killiney Bay blizu Dublina organizirala zdravstvena uprava Irskih Železnic. Udeležili so se je zdravniki predstavniki železniških zdravstvenih služb iz 32 držav Evrope, Azije in Afrike. Druži nas tradicija in želja za boljše varovanje, ohranjanje in pospeševanje zdravja zaposlenih in upokojenih železničarjev. Do leta 1991 je za stike z UIMC skrbela Direkcija Jugoslovanskih Železnic v Beogradu. Po ustanovitvi samostojnih Slovenskih Železnic smo si morali železniški zdravniki iz Slovenije izboriti neodvisno vlogo v UIMC. Ponosni smo na naš Železniški zdravstveni dom v Ljubljani, ki že od leta 1924 skrbi za celovito zdravstveno varstvo. Letos sva bila s predstavnikom Švicarskih državnih železnic sprejeta v Upravni odbor UIMC. To je velika možnost promocije male Slovenije in njenih železnic, ki jih še leta 1996 na Znanstveni konferenci v Rimu niso mogli ločiti od slovaških ali slavonskih.

Zasedanje generalne skupščine U.I.M.C.

Prvi dan je zasedala generalna skupščina zveze. Sprejeli smo novi članici - Luksemburg in Iran. Predstavili smo delo na štirinajstih projektih, ki v mednarodni sestavi zdravnikov potekajo v različnih državah. Za Slovenske železnice je zanimivo sodelovanje in rezultati študij poenotenja zdravstvenih zahtev, ki jih morajo izpolnjevati zaposleni v železniškem prometu, primerjava načina dela različnih zdravstvenih služb članic UIMC, priporočila za boj varno nočno delo, vpliv zdravstvenega varstva na odsotnost z dela, problem starajočih delavcev, rehabilitacija in vključitev v delo po prebolelem srčnem infarktu, zmanjševanje posledic po preživeti nesreči v prometu, minimalne zahteve vida, ki še omogočajo varno delo v prometu.

Ugotovili smo, da uspešno polnimo skupno banko podatkov in rezultatov raziskav, ki naj bi omogočila hitrejšo izmenjavo informacij med zdravstvenimi službami različnih železnic. Dokončujemo medicinski železniški terminološki slovar v treh jezikih.

Strokovna ekskurzija

Večina drugega dne je bila namenjena strokovni ekskurziji s posebnim vlakom Irskih železnic. V pristnem okolju smo si ogledali načine in postopke varovanja zdravja zaposlenih na železnici. Gostitelji so uspeli čudovito združiti strokovni in družabni del konference. Z nostalgijo sem se spominjal časov, ko je medicina dela v Sloveniji uživala sloves in ugled, kot ga v nekaterih državah Evropske unije, katerim bi se tako radi pridružili.

Strokovni in raziskovalni prispevki

Tretji dan smo poročali o strokovnih in raziskovalnih dosežkih zdravstvene službe železnic, ki smo jo zastopali. Živahna razprava je pokazala, da imamo v organizaciji varstva zdravja pri delu veliko skupnega in različnega.

Železniški zdravstveni dom iz Ljubljane je na konferenci sodeloval drugič. Leta 1996 smo bili po dveletnih prizadevanjih uradno sprejeti v UIMC. Letos sem predstavil svoj prispevek o ocenjevanju kakovosti življenja slovenskih železničarjev. Občutek, da se lahko vsaj za pol ure postavimo ob bok zelo razvitim železniškim službam medicine dela in okolja Francije, Nemčije, Italije, Japonske, Finske itd., pa je bil, verjemite še veliko boljši.

In kako naprej …

Spletli smo pristne prijateljske vezi. Druži nas skupna volja do dela, ki naj bi našim železničarjem zagotovilo boljše varovanje zdravja pri delu. Tudi težave pri organizaciji zdravstvene službe in zagotavljanju denarja so poznane skoraj vsem. Naslednje srečanje leta 1998 in preverjanje rezultatov projektov ter našega dela bodo gostile Državne železnice Indije. Razširjeno znanstveno konferenco leta 2000 bodo organizirale Nemške državne železnice v obnovljenem Berlinu.

Pa še nekaj o Irski …

Konferenca je bila v viktorjansko urejenem hotelu Killiney Bay blizu glavnega mesta Irske. Svečana večerja je bila v veliki dvorani Gradu Malahide. Postregli so z izbranimi irskimi jedmi - gosto juho iz morskih sadežev, ki bi jo zlahka zamenjali za gobovo, dimljenim lososom, polnjeno jagnjetino, množico zelenjavnih, sirovih in sladkih prilog. Seveda ni manjkal irski whiskey. Trdijo, da je boljši od Škotskega, ker ga kot žganje v Sloveniji destilirajo dvakrat. V kotu dovrane ovešene z znamenji nekadanje veličine in moči njenih prebivalcev, so majhna vrata za grajskega duha. Ta nagaljivec je duh stražarja, ki se je hudo pregrešil zoper svojega gospoda. Obesili so ga v stolpu. Duh je ostal, gospodarjeva rodbina pa je brez potomcev dokončno izumrla. Ob polnoči so večerjo namesto male zelene prikazni zaključili mojstri pevci in godci.

Danes je Irska država z zelo uspešno ekonomijo. Ko nas je posebni, samo članom UIMC namenjen vlak popeljal z vzhodne na zahodno obalo, smo se čudili, kje je vir njenega bogastva. Pokriva jo neverjetno zelena trava, ki jo neprestano moči dež z Atlantika. Po enolični planoti, ki je osrednji del države, se pasejo večinoma le ovce, najbolje pa raste krompir.

Gostitelji so nas popeljali v Grad Bunratty. Je le ena od množice utrdb, ki so priseljene Normane branile pred domačimi plemeni. V Veliki dvorani še vedno pripravljajo nočne pojedine v izvirnih oblačilih iz 15. stoletja brez pomoči jedilnega pribora. Le ječa v temeljih stolpa, v katerih so nesrečniki tedne čepeli do vratu v mrzli vodi, je na srečo prazna.

Ob gradu je obnovljena stara irska vas. V šoli so nas počastili z uro pouka v angleškem imperialnem slogu. Šolski mojster nas je v svoji jezi zaradi našega neznanja matematike pri seštevanju gvinej, funtov, šilingov in penijev temeljito nadrl. Kolega iz Francije je dobesedno zlezel pod šolsko klop. Verjetno se je živo spomnil lastnih šolskih izkušenj. Hiše rokodelcev, poljedelcev in delavcev so zelo ubožne. Izstopala je le zdravnikova vila. Zdravnik in vaški duhovnik sta obvladovala vse telesne, duševne in duhovne težave tedanjih prebivalcev.

Kosilo v pristni irski gostilni je bilo skromno - obara iz ovčetine in olupljen nezačinjen krompir. Ko smo vse zalili z odličnim Guinnessovim temnim pivom iz soda, me je minil celo glavobol, ki je bil posledica dotikov z zelo nizkim stropom. Za našim omizjem je hkrati potekala zelo živahna razprava o usodi Iranskih, Madžarskih, Indijskih, Norveških in Slovenskih železnic. Ne spomnim se več, ali smo tedaj problem tudi rešili.

Na kratko smo si ogledali še previsne pečine Moherja, v katere butajo visoki valovi Atlantika. Zaradi gostega prometa na cesti smo zamudili vlak. Ker pa je bil to naš osebni vlak, nas je kar nekaj ur potrpežljivo čakal. Kolega iz Japonske je nejeverno zmajeval z glavo. Da bi se kaj takega zgodilo Japonskim železnicam … No, je dejal, tam tudi posebnega vlaka ne bi mogli dobiti. Vozni redi so tako polni, proge pa tako zasedene, da bi si za tako počastitev morali zgraditi tudi svojo progo.



 
prejšnji članek
naslednji članek
  
X

OPOZORILO : Pregledujete staro stran IBMI

Vsebine na strani so zastarele in se ne posodabljajo več. Stara stran zajema določene članke in vsebine, ki pa morajo biti še vedno dostopne.

Za nove, posodobljene vsebine se obrnite na http://ibmi.mf.uni-lj.si/