ISIS 1997, št. 10
 

aktualno

Nemedicinsko zdravilstvo

Matija Horvat


Prof.dr. Matija Horvat, dr.med.

Letošnje leto je prineslo tudi v Slovenijo številne razprave o metodah "drugačnega " zdravljenja.

Nikoli nisem natančneje razmišljal o alternativnem zdravilstvu, čeprav sem se z njim občasno srečeval. Ko sem pričenjal z medicinsko prakso, je nenadoma postalo izredno popularno zdravljenje raka, predvsem ginekološkega, s petrolejem. Celo znani zagrebški profesor ginekologije je to čudno metodo javno zagovarjal. Govorilo se je o ljudskem zdravniku v Dobu pri Domžalah, ki naj bi pregledoval in zdravil tudi Kardelja, o nekem Janezu pod Sv. Joštem, ki je spoznaval in zdravil vse bolezni zgolj s pregledom bolnikovrga urina - to pa je bilo tudi vse. Pred nekaj leti je Zdravstveni svet prejel pobudo, da bi v Sloveniji dovolili prodajo homeopatskih zdravil v lekarnah (podobno kot drugje "po Evropi"), ki smo jo zavrnili. Glavni povzročitelj mojega zanimanja za "alternativno zdravilstvo" so bili onkologi, ki so me oktobra 1996 kot člana Komisije za medicinsko etiko povabili, da bi o tej temi predaval na 10. Onkološkem vikendu, kjer so govorili o medicini in alternativi v onkologiji. Ob pripravi predavanja sem se podrobneje seznanil z osnovami problema in premislil nekatere povezave, ki bi jih rad predstavil.
 

Kaj je alternativno zdravilstvo?

Ameriški državni zdravstveni inštitut (NIH) definira alternativno zdravilstvo z besedami: "Nepovezana skupina neortodoksnih postopkov. Te postopke pogosto utemeljujejo na način, ki ne ustreza običajnim biomedicinskim razlagam". Ameriška National Library of Medicine pravi, da so to: "neortodoksni sistemi zdravljenja, ki nimajo zadovoljive znanstvene razlage za njihovo učinkovitost". (Ortodoksno pomeni: pravilna ali jasna doktrina; splošno sprejeto prepričanje; ustaljena doktrina; potrjeno, sprejeto - razlaga po Webster Dictionary). Druga definicija je slabša, ker ne odraža zgodovinskega razvoja medicine. Res je, da se je v zgodovini medicina razvijala tudi brez znanstvene razlage, kot to razumemo in zahtevamo danes. V začetku pa je bila medicina mnogokrat odvisna zgolj od iskustvenih dognanj o uspešnosti posameznega načina zdravljenja. Vendar so bili uspešni načini vključeni v delo in sistem izobraževanja na fakultetah. Zato je izraz "tradicionalna medicina" sinonim za medicino, ki se poučuje na univerzah, saj uporablja tudi najstarejše načine diagnostike in zdravljenja, ki so jih preverili skozi stoletja in jih še vedno preverjajo. Klasičen primer prenosa uspešnega načina zdravilstva v medicino je zdravljenje z digitalisom. Vsakršna uporaba izraza tradicionalna medicina za številne nemedicinske zdravilne načine, ki jih uporabljajo po svetu, je zato nemiselna in zavajajoča.
 

Katere so vrste alternativnega zdravilstva?

Na to vprašanje je že težje odgovoriti. Ne verjamem, da obstoji popoln seznam teh dejavnosti. Nekaj sem jih oktobra 1996 posnel po medmrežju (Internet): akupunktura, Aleksandrova tehnika, anuma terapija, apiterapija, uporabna kineziologija, aromaterapija, aruvedična tehnika zdravljenja, "biofeedback", bio oksidativna tehnika zdravljenja, kiropraktika, kriogena tehnika zdravljenja, energijska in vibracijska tehnika zdravljenja, holistična medicina, iridologija, homeopatija, meditacije, zdravljenje z glasbo, naturopatska tehnika zdravljenja, nootropična tehnika zdravljenja, ortobionomija, osteopatija, proloterapija, polarna terapija, quigong, reiki, resonančna terapija, rolfing, šamanizem, šiatsu, sufi, tai chi, "wellness", joga.

Pri ponovnem pregledu različnih virov, sem odkril še več načinov zdravljenja, med drugim sem natančneje pregledal zdravljenje s hrustancem morskega psa, ki naj bi bilo posebej učinkovito, ker je rod morskih psov star že 400 milijonov let. O veliki večini zgoraj navedenih metod ne vem nič več, kot mi pove naslov.

Kaj vzdržuje priljubljenost alternativnega zdravilstva?

Menim, da predvsem slabosti pri izvajanju medicine in v sodobni družbi: Med metodami alternativnega zdravilstva je pri nas najbolj prodirajoča homeopatija. Zanimivo je brati o nastopu njenega predstavnika Georga Vithoulkasa, ki ga je v decembru 1996 pripeljal poslanec evropskega parlamenta Lannoye pred odbor evropskega parlamenta v Strasbourgu. Vithoulkas vodi homeopatično kliniko v Atenah, na kateri je 90 - 95% vseh uslug za bolnika homeopatičnih. Zdravniki na tej kliniki smatrajo medicino (Vithoulkas jo imenuje konvencionalno) za komplementarno. Homeopatija naj bi bila najbolj uspešna na samem začetku kronične bolezni (moje vprašanje: kako ugotovi ta začetek?). Zdravnik naj bi študiral približno 5 let, da doseže znanje za samostojno homeopatsko delo z bolniki, 2 leti je teoretičnega študija, tri do štiri leta prakse. Dr. Vithoulkas meni, da homeopati ne potrebujejo vseh informacij, ki se podajajo na medicinskih fakultetah, in da nimajo pravice uporabljati alopatskih zdravil. Prav tako je zagovarjal stališče, da raziskave v homeopatiji ne morejo upoštevati standardov dvojno slepih študij, in da ne morejo slediti načina raziskav, ki se uporabljajo pri alopatiji (to je medicini).

Pomembno se mi zdi, da se homeopat pogovarja in preiskuje bolnika kar celo uro. Kdo od naših medicincev si lahko kaj takega privošči, ko mu čas odmerja država s pravicami pacientov v okviru obveznega zavarovanja in zdravstvena zavarovalnica s plačilom posamezne storitve?

Evropska zveza medicinskih specialistov (UEMS) je pobude o priznanju "nekonvencionalne medicine" februarja 1997 kategorično zavrnila in ugotovila, da je izraz "medicina" za te dejavnosti povsem neprimeren: predlaga spremembo v "dejavnosti, ki nimajo znanstvene osnove".

Stalni odbor evropskih zdravnikov (Standing Commitee of European Doctors) je aprila 1997 (CP97/041 EN, 11/04/97) ugotovil, da ni nobenega razloga za uvajanje neznanstvenih oblik zdravljenja v medicinsko prakso v Evropi, prav tako odklanja njeno vključevanje v medicinski študij, v farmakopeje in podobno. Z največjim poudarkom trdi, da je terapija brez predhodne znanstveno osnovane diagnoze nasprotuje vsem medicinskim načelom. Uvajanje terapevtskih metod, katerih vrednosti se ne da preverjati, bi pomenilo vrnitev v predznanstveno dobo, ne predstavlja perspektive za boljše zdravje, za daljše življenje ali za izboljšanje kateregakoli socialno pomembnega dejavnika. Zamujanje pri uporabi ali neuporaba medicinskih metod lahko privede do hude okvare zdravja državljanov Evropske zveze.

Odbor sicer razume željo posameznikov, da se zdravijo, če je to mogoče, tudi z nekonvencionalnimi metodami in ugotavlja, da ima vsaka članica Evropske zveze svojo medicinsko tradicijo in svoj odnos do komplementarnih metod. Zato bi lahko poskus poenotenja (harmonizacije) med državami Evropske zveze na tem področju lahko pripeljal do pomembnih nesoglasij, ko bi skušali spremeniti tradicijo, ki traja stoletja.

Tem stališčem nimam kaj dodajati. V njih je tudi odgovor nekaterim našim zagovornikom sožitja z alternativnim zdravilstvom, ki nas skušajo zavajati, da je alternativno zdravilstvo sestavni del Evrope, celo, da bomo morali legalizirati homeopatijo, "če bomo hoteli priti v Evropo".

Pregledal sem številne abstrakte člankov o homeopatiji, ki jih vsebuje Medline. Od zagovornikov homeopatije večkrat citiran Kleijnen J, Knipschild P, ter Riet G: Clinical trials of homoeopathy. BMJ 1991; 302(6772):316-323, opisuje v meta analizi 105 študij. Avtorji zaključujejo, da je večina teh študij metodološko nekakovostnih, sumijo tudi na pristranskost izvajalcev. Vse to naj bi predstavljalo vzrok za nadaljnje ocenjevanje homeopatije, vendar samo z dobro izvedenimi študijami. Osebno se sprašujem, kdo od resnih raziskovalcev bo vendar izgubljal čas in tratil denar za testiranje hipoteze, ki temelji na številnih meglenih, celo absurdnih predpostavkah: 1. pravilo "podobnosti" 2. razredčevanje, ki naj bi "potenciralo", "dinamiziralo", "energiziralo". Pri tem naj bi bili samo "dobri" učinki potencirani, "slabi" pa zmanjšani. (Hopff WH: Is homeopathy a false doctrine? Monatschr Kinderheilkd 1993; 141(3):241-247).

Ob zaključku tega razmišljanja bi spomnil na stališče Komisije za medicinsko etiko (Zdravnik in alternativno zdravilstvo. Isis junij 1997;27), da je pomembno, da se meja med medicino in alternativnim zdravilstvom ne zabriše. Zdravnik, ki se želi ukvarjati z alternativnim zdravilstvom naj to počne na lastno odgovornost, zunaj javne zdravstvene službe in šele potem, ko se je odpovedal licenci za opravljanje zdravniškega poklica.

Na ta način se bomo v Sloveniji izognili zmedi na področju zdravstva, ki bremeni najbolj razvite države na svetu. Američani zapravijo 27 milijard dolarjev letno za dvomljivo medicinsko pomoč, kar je več, kot namenijo v enem letu za biomedicinske raziskave (Jarvis WT: Quackery: a national scandal. Clin Chem 1992;38:1574-1586).

Predvsem pa je potrebno odpravljati vzroke, ki so močno prizadeli povezavo med medicino in prebivalstvom in botrovali razrasti šarlatanstva.

Zakaj se je pojavilo in zakaj se vzdržuje alternativno zdravilstvo?

Pri katerih strokah še nisem slišal o alternativnosti in katere stroke pri tem vodijo?

Morda sem nepoučen, vendar še nisem slišal za alternativno matematiko, fiziko, elektrotehniko, mehaniko, biologijo, gradbeništvo, arhitekturo, pravo. Iz zgodovine so znana huda nasprotovanja v geografiji, astronomiji, arhitekturi, vendar ta nasprotja niso rodila alternativnih "ved". Ne predstavljam si alternativnega mizarja, čevljarja, avtomehanika.

Precej pogosto pa se pojavlja pojem "alternativen" v zvezi z: medicino, agronomijo, ekonomijo, umetnostjo, filozofijo, pri nas tudi z zgodovino.

Zdi se mi, da so "alternativnosti" izpostavljene predvsem stroke, ki proučujejo in predvsem skušajo vplivati na naravne procese. Zato razlika med biologijo in medicino: prva, ki samo proučuje, nima alternative, druga je pri tem najbolj "bogata". Ni bilo vedno tako - Darwina so proglasili za alternativca zaradi potencialnega vpliva njegovih teorij na dogajanja v takratni družbi, prav tako so pri nas zgodovinske ocene pomembne zaradi vpliva na sedanja dogajanja.

Vzrok pojavu alternativnosti je nepredvidljivost, slaba dostopnost objektivnim meritvam, težka obvladljivost pojavov, pogosta razočaranja, predvsem pa prevelika pričakovanja od prej naštetih dejavnosti. Primeri: pogoste ekonomske krize, razočaranja pri usmeritvah rek, izsuševanju močvirij, zajezitvah, razočaranja številnih bolnikov po zdravljenju.

Tem vedam je skupna tudi omejena, majhna možnost merljivosti. Zato je zelo težka in negotova ocena kakovosti posameznega strokovnjaka. To odpira lepe možnosti lovcem za navideznim uspehom, lažnim znanstvenikom in umetnikom, tistim, ki hlepijo za publiciteto. V očeh javnosti taki strokovnjaki (ali umetniki) brez težav prehitijo resnega strokovnjaka (ali umetnika). Alternativec se tej gonji za pridobivanjem popularnosti (ki jo velikokrat spodbudijo in vzdržujejo šolani strokovnjaki) prav lahko priključi in uspeva v javnosti, običajno najlažje z nenavadnimi postopki. Ti postopki morajo biti predvsem nasprotni tistim, ki jih zagovarja univerzitetna znanost.

Za večino alternativnih dejavnosti ni pravega razloga. Alternativna znanost bi se upravičeno lahko pojavila, če bi se neki raziskovalni pobudi iz neznanstvenih, zlasti političnih, motivov zaprlo vrata na znanstvene ustanove, predvsem na univerze.

Tako pa se alternativnost pogosto pojavlja kot:

Skoraj povsem sem prepričan, da velika večina zdravilcev sodi v zadnjo skupino.
 

Slika: Prof. dr. Matija Horvat, dr. med.



 
prejšnji članek
naslednji članek
  
X

OPOZORILO : Pregledujete staro stran IBMI

Vsebine na strani so zastarele in se ne posodabljajo več. Stara stran zajema določene članke in vsebine, ki pa morajo biti še vedno dostopne.

Za nove, posodobljene vsebine se obrnite na http://ibmi.mf.uni-lj.si/