-
Pisec ugotavlja, da Območna enota Nova Gorica nima razlogov in motiva za
izvajanje laičnih nadzorov nad uresničevanjem pogodbenih določil, saj je
izvajalec realiziral plan zdravstvenih storitev v letu 1996. Cilji laičnega
nadzora, ki ga je Zavod po zakonu o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem
zavarovanju dolžan izvajati, niso pogojeni z realizacijo programa zdravstvenih
storitev. Z laičnim nadzorom se ugotavlja predvsem, kako izvajalci pri
nudenju zdravstvenih storitev spoštujejo pogodbena določila, ki opredeljujejo
postopke uresničevanja pravic pri izvajalcih in ki so naravnana na zaščito
interesov zavarovanih oseb in Zavoda, kot plačnika zdravstvenih storitev.
Pri tem Zavod ugotavlja spoštovanje s pogodbo dogovorjenega delovnega časa,
čakalnih dob, vrstnega reda pri sprejemanju v zdravljenje, zaračunavanje
samoplačniških storitev v ordinacijskem času, ki ga je Zavod s pogodbo
odkupil, omejevanje pravic zavarovanim osebam, obračunavanje standardnih
storitev in materialov ter drugo. V letu 1997 smo z vnaprej napovedanimi
laičnimi nadzori zajeli vse ambulante pri vseh izvajalcih s sedežem na
področju Območne enote Nova Gorica. Pri nadzorih smo ugotovili, podobno
kot v preteklih dveh letih, številne kršitve pogodbenih določil pri nekaterih
zobnih ambulantah. V skladu s pogodbo bi Zavod lahko zaračunal izvajalcu
za vsak posamezni primer kršitve v ambulanti pogodbeno kazen posebej. Za
tako strog ukrep se nismo odločili, temveč smo za vse kršitve v vseh zobnih
ambulantah izvajalcu obračunali eno pogodbeno kazen v skupni višini 178.000
SIT. Kazen je bila zaračunana zaradi treh pogostejših kršitev in sicer,
ker izvajalec ni opravljal zdravstvenih storitev v ordinacijskem času (urniku)
dogovorjenim s pogodbo, zaradi daljših čakalnih dob kot so pogodbeno dogovorjene
in ker je izvajalec omogočil uveljavljanje pravic zavarovanim osebam v
breme Zavoda, ki jim po predpisih ne pripadajo.
Opisana vrsta nadzora, ki ga opravlja plačnik storitev, v našem primeru
Zavod, poteka povsod v svetu in ga izvajalci sprejemajo kot del normalnega
poslovanja. Menimo, da je razburjanje in užaljenost zaradi nadzorov nepotrebno,
saj tisti, ki se trudijo delati v skladu s pogodbenimi določili nimajo
nobenih problemov in takih je na srečo vedno več.
-
Pisec v prispevku ugotavlja, da je Zavod konec osemdesetih let zmanjšal
število zobozdravnikov za odrasle. Zmanjšanje kadrov v dejavnosti zobozdravstva
za odrasle, ki je nastopilo pred nastankom Zavoda, je bilo pogojeno z nadpovprečno
preskrbljenostjo prebivalstva območja Nova Gorica v primerjavi s povprečjem
v Sloveniji in z delnim poboljšanjem preskrbljenosti na področju mladinskega
zobozdravstva na račun zobozdravstva za odrasle. Trditev o zmanjšanju zobozdravnikov
na območju Nove Gorice v obsegu, ki ga navaja prim. Podobnik, ne drži.
Nasprotno, program zobozdravstva za odrasle smo začasno celo povečali na
račun začasnega zmanjšanja programa specialističnih dejavnosti, ki ga zdravstveni
dom ni mogel izvajati zaradi kadrovskih težav.
-
Prim. Podobnik ugotavlja, da glede na obseg opravljenih storitev potrebujejo
le strokovni nadzor in da bi lahko namesto denarja za "kontrolorje" in
"razkošne stavbe" Zavod namenil denar za nove zobozdravnike. Na Zavodu
ni posebej zaposlenih delavcev, ki bi opravljali laične nadzore, temveč
te naloge opravlja, ob drugih rednih nalogah, večina delavcev Zavoda. Zato
tudi prihranka na ta račun ni mogoče iskati. Obnovitev stavbe Območne enote
je narekovala dotrajanost, saj več kot 35 let ni bilo vlaganj v poslovno
stavbo. Obnovitev je potekala po planu strokovne službe Zavoda.
-
V prispevku je zapisana tudi trditev, da Zavod ne plačuje preseganja programa
in da mora "po sedanjih predpisih" zobozdravnik sedeti na delovnem mestu
in zastonj opravljati morebitne neodložljive posege. Potem ko sta med partnerji
na ravni Slovenije sprejeta Splošni dogovor o programu in vrednosti zdravstvenih
storitev in finančni načrt Zavoda za tekoče obdobje, Zavod ne more spreminjati
namembnosti sredstev ali povečevati porabe sredstev nad dogovorjenim zneskom,
ki je bil sprejet na državni ravni.
Odveč je dodati, da Zavod plačuje polne cene storitev iz dveh virov,
iz obveznega in prostovoljnega zavarovanja. Program obveznega zdravstvenega
zavarovanja je omejen in določen na letni ravni. Razlike do polne cene
Zavod plačuje iz sredstev prostovoljnega zdravstvenega zavarovanja, kar
pomeni, da dobi izvajalec plačano zdravljenje zob v višini 15% cene storitve
in zobnoprotetične storitve v višini 75% cene storitev. Ko Zavod plača
izvajalcu 100% realizirani program storitev, s tem pokrije izvajalcu celotni
letni fond sredstev za plače, vse druge zakonske obveznosti, amortizacijo
in tudi vse fiksne in variabilne materialne stroške. Ker storitveno preseganje
programa poteka v rednem delovnem času, ki ga s pogodbo "odkupi" Zavod,
je trditev, da opravlja zobozdravnik preseganje programa zastonj, neutemeljeno.
-
Prim. Podobnik navaja tudi, da zahteva Območna enota od izvajalca, da delajo
ambulante tudi ob petkih popoldan in v soboto zjutraj, kar ni določeno
v nobenih aktih. Petek popoldan in sobota se upoštevata v normalnem tedenskem
fondu ur, ki ne presega delovnega tedna v vseh ostalih dejavnostih. Gre
torej za normalna delovna dneva in ju nihče ne obravnava kot praznične
dni, za katere bi morali zaposleni dobiti posebni dodatek h plači. Torej
ne gre za noben nadstandard.
-
Naslednji problem v prispevku je primerjava števila opredeljenih zavarovanih
oseb za posameznega zobozdravnika in čakalna doba v zobozdravstvu. Precejšen
del zobozdravnikov je imel do uvedbe čakalnih knjig v zobozdravstvu zaokroženo
število zavarovanih oseb, ki je bilo relativno nizko, tudi do samo nekaj
sto ljudi, s katerimi so realizirali letni plan zdravstvenih storitev.
Istočasno pa je velik del zavarovanih oseb ostal izven tega kroga, ker
jih nihče ni hotel sprejeti, z izgovorom, da ima že dovolj dela. Z uvedbo
čakalne knjige noben zobozdravnik ne sme odkloniti vpisa zavarovane osebe
v čakalno knjigo, če nima zanj opredeljenih večje število, kot je to dogovorjeno
v Sloveniji. S tem želi Zavod omogočiti vsem zavarovanim osebam, da se
lahko vključijo v zdravljenje in ne samo delu populacije, kar pomeni uresničevanje
pravičnosti kot temeljnega načela javnega zdravstva oziroma izenačevanje
možnosti (standarda) zdravljenja za vse zavarovane osebe. Če vodi tak način
dela do izgube zobovja, kot je to ugotovil prim. Podobnik, se sprašujemo,
kaj je bilo z zobnim zdravjem pred uvedbo čakalne knjige in pred opredeljevanjem
zavarovanih oseb, ki niso mogle do zobozdravnika.
-
Ali pomeni poskus Območne enote oziroma Zavoda, da zagotovi dosledno izvajanje
pogodbenih določil in drugih predpisov, res "šikaniranje" zobozdravstvenih
delavcev, tako kot navaja prim. Podobnik? Cilj Zavoda ni izrekanje pogodbenih
kazni izvajalcem, ampak je njegovo poslanstvo predvsem zagotoviti zavarovanim
osebam uresničevanje potreb po zdravstvenih storitvah v skladu z zakoni
in drugimi akti ter predpisi, ki urejajo to področje.
Ne glede na vse povedano, kar se dotika osnovnega reda pri izvajanju zobozdravstvenih
programov in pogodb, pa bi bralcem Izide želeli predvsem sporočiti, da
si prizadevamo sodelovati s sedanjim vodstvom ZD vsaj tako dobro kot smo
sodelovali s prejšnjimi - v prid tako zdravstvenemu osebju kot tudi zavarovanim
osebam, ki tam uveljavljajo svoje pravice.
Nova Gorica, 16. 1.1998