|
nove publikacije |
|
---|
Knjigo Razumeti umirajoče bi lahko imenovali tudi
praktična navodila za spremljanje umirajočih, njihovih svojcev in samega
sebe kot spremljevalca. Knjiga je razdeljena v enajst poglavij, največji
del je namenjen komunikaciji s samim seboj, z bolnikom in svojci. Obravnava
tudi temelje hospica, proces umiranja in žalovanja, stiske svojcev in spremljevalcev,
bolniško pastoralo in duhovnost spremljevalcev. Vse, kar je zapisano v
tej knjigi, so osebne izkušnje katoliškega duhovnika Heinricha Pera iz
Halle v bližini Leipziga. Heinrich Pera je v Halle začel s programom hospic
in je trenutno predsednik Nemškega zveznega združenja hospic. Vrsto let
je delal kot bolničar v mestni bolnišnici. Organiziral je krizno svetovanje
in skupine za samopomoč za onkološke in dializne bolnike in skupine za
žalujoče. Ima tudi izkušnje lastne bolezni. Prizna, da je sam veliko trpel
in bežal pred trpljenjem. Odkril je, kako je človek, tudi duhovnik, ko
je v krizi, odvisen od čutečih soljudi. Je iskan predavatelj na temo Duhovnost
pri umirajočih. V knjigi ne deli naukov, ampak vodi pogovor z bralcem.
Tistega, ki mu prisluhne, prime za roko in ga pelje k oknu, ga odpre in
pokaže doživljanje umirajočih, stiske in upanja svojcev in spremljevalcev.
Avtorjeve izkušnje so podkrepljene s pričevanji bolnikov in svojcev.
Sebi in bralcem avtor zastavlja temeljno vprašanje:
Kdo je človek? Nikoli ni kliničen primer, vedno je oseba, duhovni misterij,
ki poleg strokovnosti zahteva bližino, če ga hočemo prav spremljati. Kaj
je bolezen? Bolezen se vedno dotakne človeka kot celote, nikoli samo telesa.
Absolutno in edino pravilo je celostno spremljanje (stol izgubi stabilnost,
če mu manjka ena noga). Avtor pravi, da se je največ naučil ob bolniški
postelji, ne kot gledalec, ampak kot sopotnik. Priznal si je, da je ranljiv,
da ima svoje meje, da potrebuje počitek, vizije in sanje. Skupinsko delo
ni modna muha, ampak nujen pogoj za spremljanje umirajočih. Tako kot se
človek lahko rodi le ob pomoči sočloveka, se tudi dostojanstveno poslovi
le, če v umiranju ni sam, ampak je nekdo ob njem, zanj in z njim. Njive
svojega življenja ne moreš sam obdelovati. Džungle v svojem srcu ne moreš
sam iztrebiti. Besed, ki pomaga, si ne moreš sam izreči. Do kam spremljati
in razumeti umirajoče? Nikdar ne bomo dosegli meje, ker je ni. "Dobrega
umiranja" in bližine se ne da narediti, lahko se zgodi. Brez komunikacije,
ki zaorje na globoko, ni bližine. Bodi eno samo uho, tipaj in išči bolniku
lastno pot. Kaj ti želi bolnik povedati z besedo, risbo, simboli, sanjami,
barvo glasu? Tudi spremljevalec potrebuje izkustvo, da je s strani umirajočega
in svojcev sprejet. V umirajočem srečujemo vedno tudi sami sebe, to kar
je izrinjeno, pozabljeno, morda tudi krivo. Avtor piše: "Najina zadnja
srečanja so bila napolnjena s preprosto pristnostjo, dotikom, osvežitvijo
z vlažno krpo in vedno znova s skupnim dotikanjem križa." Oba, umirajoči
in spremljevalec, prejemata in dajeta, odkrivata menjavo vere in zaupanja,
solz in smeha, oklepanja in izpuščanja, sproščenosti in obupa. Pomoč svojcem
je vedno tudi pomoč bolniku. "Kakšen bog je to, ki mi vzame najljubše,
kar imam?" obtožuje svojec, ki "umira zraven". Spremljevalec naj gradi
most za pogovor med bolnikom in svojci, da se uredi tisto, kar je bilo
zamujeno.
Avtor pravi: "Mnogim sem bil spremljevalec in so
mi veliko dali. Postal sem drugačen, upam, da bolj človeški." Odločilno
za srečanje z bolniki je, kakšen sem, kako se odzivam na svoje bolezni,
stiske, zakaj delam to, kar delam, kako se varujem sindroma pregorelosti.
Poleg strokovnosti je za spremljevaleca pomembna
njegova duhovnost. Za duhovnost spremljevalca so pomembne tri kreposti:
poznati mero svojih moči, nežno ljubiti in skupinsko delo. Negovati pomeni
tudi in predvsem skrbno ravnati s seboj. Jaz lahko tolažim le, če sem sam
potolažen in okrepljen.
Poti mimo smrti ni. Skoraj vse smo se učili in ostane
nam samo še to: ars moriendi (umetnost umiranja) ostane včasih naš prvi
in edini učitelj, da se naučiš ars vivendi (umetnosti življenja). Če je
spremljanje umirajočih bolnikov za vas pomembno, potem boste ostali zraven,
najprej kot človek in šele potem kot zdravnik, medicinska sestra, prostovoljec,
duhovnik. Naj vas k temu vzpodbuja tudi ta dragocena knjiga, ki jo je tenkočutno
prevedla dr. Metka Klevišar. V pomoč naj vam bodo tudi seznam literature
v slovenščini o spremljanju umirajočih in žalovanju in kontakni naslovi
Slovenskega društva hospic na koncu knjige.
|
|
|
|
|