ISIS 1998, št.7

nove publikacije

JAMA v Sloveniji

JAMA (The Journal of the American Medical Association) je prisotna v slovenskem medicinskem prostoru že od nekdaj, od leta 1993 pa tudi v obliki slovenske izdaje, t.j. revije, ki objavlja šestkrat letno izbrane članke v prevodu s komentarjem našega strokovnjaka, kateri se ožje ukvarja z obravnavano problematiko.

Revija se je v teh letih dodobra uveljavila med slovenskimi zdravniki, saj je nanjo naročeno več kot polovica vseh zdravnikov in zobozdravnikov. Ker je slovenska izdaja visoko ocenjena tudi v ameriskem uredništvu, smo bili letos povabljeni k poglobitvi sodelovanja, ki se nanaša tako na strokovni, kot promocijski del.

Strokovno sodelovanje JAMA v svoji izvirni (ameriški) obliki je ena od vodilnih strokovnih medicinskih revij v svetu z IF (impact factor) od 8 do 10. Kot zanimivost naj povem, da je uredniška politika zahteva, da se IF naj ne bi dvignil nad 10, saj bi s tem revija postala preveč strokovno zaprta in nezanimiva za širšo medicinsko javnost.

Pod isto organizacijsko streho je še devet specialističnih revij iz področja pediatrije, interne medicine, kirurgije, oftalmologije, nevrologije, psihiatrije, splošne medicine, dermatologije in otorinolaringologije, ki imajo svoja uredništva, in so ocenjeni z različnimi IF od 2 do 4. Slovenska izdaja JAMA-e ima pravico objavljati članke iz vseh teh revij.

Revije imajo odprto uredniško politiko in vabijo zdravnike iz celega sveta, da bi objavljali v njih. Tako tudi na slovensko uredništvo v zadnjem letu prihajajo ponudbe in osebni apeli, da bi naši zdravniki poslali članke v ameriško JAMA-o ali v katero od specialističnih revij.

Vsi članki morajo skozi drobno sito ameriških recenzorjev z velikim osipom (pribl. 90% pri JAMA-i). Resda so nekateri članki sicer zavrnjeni in posredovani naprej v specialistično revijo, ki ga praviloma sprejme, če ima ustrezno priporočilo, vendar je kljub temu še vedno odstotek zavrnitve velik in je še večji pri tujih avtorjih. Da bi se izognili očitkom pristranosti, bodo v vseh revijah razširili krog recenzentov s strokovnjaki iz tujine. Tako je slovensko uredništvo povabljeno, da predlaga posameznega strokovnjaka z mednarodnimi referencami, ki bi pregledoval in ocenjeval članke, ki kandidirajo za objavo v ameriški reviji. Kdor bi želel sodelovati, se lahko obrne na slovensko uredništvo, ki je zadolženo, da imena posreduje naprej v ameriškega.

Velik pritisk mednarodnih uredništev JAMA-e je tudi v tem, da bi se z IF ocenjevali tudi komentarji in uvodniki, ki so objavljeni v mednarodnih revijah v nacionalnih jezikih. Ker je vrednotenje težko in je JAMA zelo občutljiva na svojo zaščitno znamko, o tem predlogu še ni padla zadnja beseda.

Seveda pa ameriška JAMA objavlja precej novic in pisem bralcev, ki ne sodijo neposredno pod strokovne članke, vendar so recenzirani in zdravniki iz celega sveta so povabljeni, da v njih sodelujejo.

JAMA sodeluje tudi pri nenehnem podiplomskem izobraževanju (CME), tako da je v vsaki številki vprašalnik, na katerega lahko vsakdo, ki je prebral članke, odgovori. Odgovore upoštevajo pri zbiranju točk za podaljšanje zdravniške licence.

Promocijsko sodelovanje Multimedijski pristop je osnovno vodilo ameriške JAMA-e pri promociji svoje dejavnosti. V svoji zgodovini je JAMA prva objavila marsikatera strokovna dognanja, ki so močno vplivala na vsakdanje življenje, kot npr. dognanje o vplivu kajenja na razvoj pljučnega raka ipd. Temeljna zamisel je zelo preprosta: zaradi trde in hkrati prožne uredniške politike so naši strokovni članki zelo kakovostni, nekateri prinašajo novosti, ki bodo zaznamovali zdravje v prihodnosti in prav je, da se predstavijo tudi laični javnosti v obliki, ki jo le-ta sprejema. In te oblike so številne.

Najbolj standardna in še vedno zelo pomembna je tiskana oblika. Številne brošure o posameznih boleznih in časopis z novicami za laike so predstavljeni deloma v pisni, deloma v grafični obliki, da je vsakemu bolniku jasno, kje so poudarki pri razpoznavi bolezni, zdravljenju in prognozi. Seveda ima slovensko uredništvo pravico prevesti in razširiti te brošure tudi pri nas. V ameriškem uredništvu gredo še naprej in bodo v letošnjem letu uvedli v sami reviji JAMA eno stran, ki bo namenjena bolnikom in se bo nanašala na bolezen ali problematiko, ki je sicer obravnavana v enem od strokovnih člankov. Glavno korist bodo imeli seveda zdravniki, ker jim bo ta stran pomagala, kako to bolezen predstaviti v jasni obliki bolnikom in njihovim svojcem. To stran bomo z veseljem povzeli tudi v slovenski izdaji JAMA-e.

Naslednja oblika je video predstavitev. Članek, ki ga ameriško uredništvo oceni za pomembnega za razvoj medicine, se prikaže kot video spot, o njem govorijo njegovi avtorji, recenzenti, uredniki, za mnenje vprašajo tudi različna društva, katerih dejavnost se dotika obravnavane problematike, in ne nazadnje ljudje z ulice. Vsebina je predstavljena tudi grafično, tako da je vsaka beseda vsebinsko podprta še s sliko ali shemo. Takšna video predstavitev so prikazuje na različnih televizijskih kanalih, odvisno pač od pomembnosti in odzivnosti v javnosti.

Tretji medij so elektronska občila ali internet, kot jih imenujemo v vsakdanjem življenju. Ameriška JAMA uporablja internet tako za zdravnike, kot laike. Zdravniki imajo predstavljene vse članke revije z izvlečkom. Objavljeni so tudi izvlečki člankov iz drugih revij, ki se nanašajo na štiri glavne medicinske teme, ki jih JAMA obdeluje na internetu (AIDS, spolne bolezni, astma, migrena). Te štiri teme so obdelane do potankosti in predstavljene tudi tako, da so dostopne bolnikom ali vsem, ki se zanje zanimajo. Slovenska izdaja JAMA-e ima svoje prevedene članke s komentarji v celoti na svojih spletnih straneh že poldrugo leto z 200 do 500 obiskov na številko, kar se nam zdi za naše razmere ugodna številka.


JAMA, slovenska izdaja

V strokovnem delu slovensko uredništvo sledi politiki sirše dostopnosti vsej zdravniški javnosti v Sloveniji z izborom člankov, ki so splošnega pomena ali za katere se predvideva, da bodo s svojimi dognanji imeli globji vpliv na razvoj medicine.

Objavljamo tudi kratke novice, ki navidez zgledajo žurnalistične, vendar so obvezno povzetek večje študije ali razprav kompetentnih strokovnjakov in imajo zato zelo trdno ozadje.

Pripravljamo se na žgoč predlog o ocenjevanju izvirnih slovenskih komentarjev ali uvodnikov z IF tako, da bodo ti prispevki recenzirani.

Seveda bi želeli, da so recenzenti priznani s strani ameriškega uredništva, kar bo vsem, ki jih bomo predlagali v skupino mednarodnih JAMA-inih recenzentov, dajalo dodatno pomembnost in odgovornost za promocijo slovenske medicinske besede v svetu.

NZI je dejavnost, ki se ji želimo v prihodnosti več posvetiti. Dokler ne bosta Slovensko zdravniško društvo in Zdravniška zbornica Slovenije dokončno oblikovala merila internih in eksternih točk za NZI, v katere bo zajeto tudi branje strokovnih člankov, bo slovenska izdaja JAMA-e poskusno uvajala vprašalnike, na katere bo potrebno odgovoriti in se bodo nanašali na glavne prevedene članke in njihove komentarje. Vsakdo bo lahko poslal odgovore na vprašalnik v uredništvo, ki mu bo pisno odgovorilo, če so rešitve pravilne in na koliko točk bo lahko posameznik računal, ko bodo le-te uradno odobrene.

V promocijskem delu slovenske izdaje JAMA-e bo pomembna "stran za bolnike", ki se bo odprla letos jeseni in računamo, da bo v veliko korist vsem zdravnikom, ki včasih ne vedo kako preprosto in učinkovito predstavit bolnikom njihovo bolezen.

Odprta, čeprav zelo mikavna, je seveda video predstavitev na enem od naših televizijskih kanalov, vendar je trenutno se v fazi zamisli.

Slovenska izdaja JAMA-e bo se dodatno izpopolnjevala elektronsko predstavitev. Poudarek je na zaščitnem znaku JAMA-e, ki zagotavlja vsebinsko kakovost in verodostojnost informacije. O tem je bilo precej napisanega v prvi letošnji številki.

Za vse, ki pa revije JAMA se ne poznate, se lahko obrnete na naročniški oddelek, za katerega skrbi Tadej Marinko iz podjetja GRAL Direct. Na vašo željo vam bomo brezplačno poslali 1 izvod revije, da se boste lažje prepričali o njeni vsebini, kjer boste prav gotovo našli kaj zanimivega tudi zase.

Naročniški oddelek: GRAL Direct, Dunajska 29, p.p. 3527, 1001 Ljubljana, tel.: 061 / 131 40 16, faks: 061 / 317 646, e-mail: direct@gral.si

JAMA, slovenska izdaja
Dr. Ivan Vidmar, gl. urednik



prejšnji članek

naslednji članek

X

OPOZORILO : Pregledujete staro stran IBMI

Vsebine na strani so zastarele in se ne posodabljajo več. Stara stran zajema določene članke in vsebine, ki pa morajo biti še vedno dostopne.

Za nove, posodobljene vsebine se obrnite na http://ibmi.mf.uni-lj.si/