ISIS 1998, št. 2
 

strokovna priporočila

Ljubljana Zdravo mesto - Dnevi Zdrave prehrane v Ljubljani

V okviru projekta Ljubljana Zdravo mesto in v sodelovanju z Mestno občino Ljubljana je Inštitut za varovanje zdravja RS 23. in 24. oktobra 1997 organiziral Dneve zdrave prehrane v Ljubljani
 
 

 Na ljubljanski tržnici pod Plečnikovimi arkadami so organizirali razstavo sadja in zelenjave ter žitnih in drugih izdelkov, v ljubljanskih vrtcih in zdravstvenih domovih pa številne dejavnosti za spodbujanje zdravnega načina prehranjevanja. Vsa ljubljanska gospodinjstva so prejela zloženko z naslovom Zdrava prehrana je prvi korak k zdravju.
  Zdrava prehrana in zdravje v Ljubljani pa je bila tudi tema okrogle mize ob zaključku prireditev. Iz prispevkov številnih udeležencev in pestre razprave so izluščili nekaj najbolj perečih problemov s področja prehrane v Ljubljani ter predloge rešitev zanje. Z ugotovitvami in priporočili, bi želeli spodbuditi tudi pripravo medsektorskega programa Zdrava prehrana v okviru projekta Ljubljana Zdravo mesto.

  Okrogla miza Zdrava prehrana in zdravje v Ljubljani 
  Projekt Ljubljana Zdravo mesto je letošnje leto namenil posebno pozornost prehrani in njenemu pomenu za zdravje. V okviru Dnevov zdrave prehrane v Ljubljani so se 23. in 24. oktobra 1997 zrvstile različne prireditve. Med drugim je potekala 24. oktobra na Magistratu tudi okrogla miza Zdrava prehrana in zdravje v Ljubljani, ki je glede na raznovrstnost in obseg obravnavanih tem prerasla v mali simpozij. Obiskalo jo je 80 udeležencev. Moderator okrogle mize je bil prof. dr. Dražigost Pokorn.
  Namen okrogle mize je bil izpostaviti probleme v zvezi z zdravo prehrano v Ljubljani ter oblikovati mnenja in predloge, kaj je potrebno storiti na tem področju.
  Javnosti, odgovornim strokovnjakom in politikom sporočamo glavne ugotovitve in priporočila z željo, da bi proučili njihovo relevantnost in izvedljivost.
 

Ugotovitve in priporočila:

  1. Neustrezna prehrana je pomemben dejavnik tveganja za nastanek najbolj množičnih bolezni današnjega časa: bolezni srca in ožilja, nekaterih vrst raka, sladkorne bolezni, bolezni gibal. Zato moramo zdravi prehrani in njeanemu pomenu za zdravje posvetiti posebno pozornost.
  2. Študije o prehrambenih navadah prebivalcev Slovenije in Ljubljane kažejo značilnosti nezdrave prehrane. Naš povprečni dnevni obrok ima previsoko energijsko vrednost. Pojemo preveč maščob, premalo ogljikovih hidratov, sadja in zelenjave. Imamo neredno časovono porazdelitev dnevnih obrokov. premalo se gibljemo in nismo dovolj telesno aktivni. Poprečni prebivalec Ljubljane se sicer prehranjuje nekoliko bolj zdravo od poprečnega prebivalca Slovenije.

  3. Številni projekti v posameznih državah dokazujejo, da je možno z usklajeno državo prehransko politiko spreminjati prehranjevalne in življenjske navade ljudi in na ta način vplivati na znižanje kroničnih nenalezljivih bolezni v določeni regiji in državi.
  4. Tudi v Ljubljani potrebujemo ukrepe in intervencije na državni in mestni ravni, ki bodo omogočali, zagotavljali in spodbujali zdravo prehrano.

    Na državni ravni potrebujemo naslednje sistemske usmeritve in ukrepe:

  5. Posebno pozornost in prioriteto v strategiji nacionalne prehranske politike moramo posvetiti zagotavljanju zdravega prehranjevanja in spodbujanju zdravih prehranjevalnih navad otrok, mladostnikov in srednješolcev.
  6. V okviru zakonodaje s področja vzgoje in izobraževanja je potrebno zagotoviti vsem otrokom in mladini zdravo institucionalno okolje, ki vljučuje obvezno tudi normativno urejen prehranski program.

    Organizirana prehrana otrok in mladine mora predstavljati državni interventni program, namenjen izboljšanju stanja hranjenosti in zdravja nasploh. Zato prehrana v vrtcih in šolah ne sme temeljiti na profitno tržnih odnosih med uporabniki in izvajalci.

  7. Kakovostno prehrano in ponudbo obrokov v vrtcih je potrebno na novo normativno urediti glede na:
  8. Na področju organizacije in financiranja prehrane v osnovnih šolah predlagamo:
  9. Pomemben del vzgoje za zdravje pri mladih predstavljajo tudi vsebine o prehrani pri predmetu gospodinjstvo v osnovni šoli.

  10. Zato Nacionalnemu kurikularnemu svetu predlagamo, da se v predlogu vsebin za devetletno osnovno šolo nameni gospodinjstvu 105 ur, od tega pa vsaj še 70 ur za prehrano v 8. in 9. razredu osnovne šole.
  11. Zdravstveno higienski nadzor nad prehrano v vrtcih in v osnovnih šolah ljubljanske regije kaže, da je stanje v vrtcih zadovoljivo, v šolah pa je slabše in se še poslabšuje.

  12. Opozarjamo, da bi vsakršno krčenje sredstev za izvajanje zdravstveno-higienskega nadzora v vrtcih in v osnovnih šolah lahko imelo negativne posledice na zdravstveno stanje otrok zaradi neustreznih higienskih in epidemiloških razmer pri pripravi hrane.
  13. Za organizirano prehrano srednješolcev v Sloveniji ni narejenega ničesar, čeprav še kako potrebujejo redno in kakovostno prehrano. Organizirana in kakovostna prehrana srednješolcev mora postati prioriteta in kratkoročni cilj nacionalne prehranske politike. V zvezi s tem predlagamo:
  14. V Ljubljani se ob vse hitrejšem načinu življenja hitro širi uporaba enolične hitre in ulične prehrane, ki je še posebej priljubljena med mladimi.
  15. Obstoječo ponudbo je potrebno dopolniti:

  16. Vsi odrasli prebivalci Ljubljane bi morali biti seznanjeni s pomenom ustrezne prehrane za zdravje in z dejavniki tveganja, ki jih povzroča nezdrava prehrana.
  17. Zato naj zdravniki in drugi strokovnjaki v osnovnem zdravstvu namenijo zdravi prehrani posebno pozornost. Ljudi naj redno informirajo in izobražujejo o pomenu zdrave prehrane za njihovo zdravje ter jim pomagajo pri spreminjanju nezdravih prehranskih navad. Te aktivnosti bi morale postati del rednega dela v osnovnem zdravstvu.

  18. Pomemben delež k zdravju vsakega posameznika prispevajo tudi zdravstvenovzgojne dejavnosti za spodbujanje zdrave prehrane v različnih okoljih: v družini, v vrtcih, v šoli, na delovnem mestu, v veleblagovnicah in drugje.
  19. Pri tem je zelo pomembna zdravstvena vzgoja, ki ji je potrebno zagotoviti ustrezno mesto v zdravstvu in tudi v drugih sistemih. Zdravstveni vzgoji je treba nuditi podporo pri:

  20. Ker veliko informacij o zdravi prehrani in zdravem načinu življenja pridobivamo iz medijev, bi bilo potrebno redno in načrtno spodbujati vzgojo za zdrave preko informiranja in izobraževanja v različnih medijih, posebno v tistih, ki dosegajo zdravstveno najbolj ogrožene skupine prebivalstva.
  21. Ljubljana ima izredno dobre možnosti za pridelavo zdrave in kakovostne hrane v neposredni okolici. Zato naj Mestna občina Ljubljana nadaljuje s spodbujanjem in nadzorom pridelave kakovostne hrane. Okoliškim kmetijam naj tudi zagotovi možnost redne prodaje sadja in zelenjave.
  22. Med pomembnejše ukrepe, s katerimi je treba nadaljevati, sodijo:

  23. Dnevi zdrave prehrane v Ljubljani naj glede na aktualnost tematike in dobro organizacijo postanejo tredicionalna ljubljanska prireditev.
  24. Priporočila uredila:

    Erna Kraševec Ravnik in Dražigost Pokorn


 
prejšnji članek
naslednji članek
  
X

OPOZORILO : Pregledujete staro stran IBMI

Vsebine na strani so zastarele in se ne posodabljajo več. Stara stran zajema določene članke in vsebine, ki pa morajo biti še vedno dostopne.

Za nove, posodobljene vsebine se obrnite na http://ibmi.mf.uni-lj.si/