ISIS 1998, št.
2
Kakovost, javnost dela, zadovoljstvo bolnikov in nagrada
za najbolj priljubljenega zdravnika
Odmev na članek Iatropopularizacija?
Janko Kersnik
Ocenjevanje kakovosti našega dela se vedno bolj izmika zaprtim krogom
zdravstvenih poklicev in se odkriva javnosti. Javnost dela zdravstvene
službe je eno izmed vodilnih načel sodobnih sistemov zdravstvenega varstva,
ki jo zagotavljajo z različnimi oblikami presoj posameznikov, zdravstvenih
ustanov, postopkov in sredstev oskrbe (npr. podaljševanje licence) ter
s pritožnim sistemom zdravstvene službe (1). S pritožnim sistemom je uporabnikom
omogočeno izražanje svojega mnenja o kakovosti oskrbe, ki so je bili deležni.
Zamenjava osebnega zdravnika, svobodna izbira osebnega zdravnika in zdravnika
na sekundarni ravni, možnost pritožbe in merjenje zadovoljstva so prvine
pritožnega sistema. Zadovoljstvo je izraženo uporabnikovo dojemanje lastne
izkušnje z zdravstveno oskrbo, posameznim postopkom, posameznim izvajalcem,
zdravstveno ustanovo v celoti ali njenim delom in s sistemom zdravstenega
varstva. V zdravstveni oskrbi uporabniki kakovost pogosto povezujejo s
človeškim dejavnikom in vedenjskimi lastnostmi, kot so prijaznost, pravočasnost,
stalnost, odnos med zdravnikom in bolnikom in z dojemanjem izvajalčeve
strokovnosti. To poleg dobrega sporazumevanja največ prispeva k bolnikovemu
zadovoljstvu in njegovi oceni kakovosti oskrbe. Zadovoljstvo kot družbeni
izid zdravstvene oskrbe je (subjektivno obaravano) merilo kakovosti oskrbe.
Kljub svoji pomembnosti in uporabi v drugih proizvodnih in storitvenih
dejavnostih, pa zadovoljstvo ne more biti edino merilo kakovosti oskrbe.
Ocenjevanje strokovnega vidika kakovosti dela ostaja v rokah strokovnjakov.
Kaj pa izbira najbolj priljubljenega zdravnika? Na prvi pogled je to
nekaj, kar ne sodi v celovito zamisel o izboljševanju kaovosti. Vznemirja
tudi misel, da se to dogaja v javnih občilih izven vplivnega področja zdravstvene
dejavnosti. Pa vendar, kdorkoli razmišlja o kakovosti, se bo strinjal,
da lahko različne poti vodijo k istemu cilju, boljši kakovosti. Spodbude
pomembno vplivajo na spremembo sloga našega dela. Poleg osebne rasti, finančnih
spodbud so različen oblike "nagrad za najboljšega izvajalce" pomembno orodje
vodilnih v številnih podjetjih za spodbujanje zaposlenih k željenim spremembam.
Izbira najbolj priljubljenega zdravnika družinske/splošne medicine sodi
v skupino "nagrad". Ker je bil javno izražen dvom o tem početju (2), bom
poskušal oceniti dobre in slabe plati te akcije:
Najprej dobre plati:
-
O zdravnikih (v tem primeru celo o zdravnikihdružinske/splošne medicine)
se v javnih občilih govori izjemno pozitivno.
-
Javnosti je dana možnost (do česar ima neodtujljivo pravico) povedati svoje
mnenje o svojem zdravniku družinske/splošne medicine (čeprav je v tem primeru
dovoljeno samo pozitivno mnenje).
-
Ljudje so navajali tudi razloge, zakaj jim je določeni zdravnik tako zelo
ljub, da so se potrudili in glasovali zanj. Upam lahko, da so organizatorji
zbrali ta mnenja in jih nameravajo obdelati. Prav njihova analiza nam bi
pomagala pri izobraževanju in oblikovanju lika zdravnika družinske/splošne
medicine. Predvidevam, da tako kot v analizah zadovoljstva bolnikov prevladujejo
prijaznost, povezanost med zdravnikom in bolnikom, dober odnos, sporazumevanje,
sporočanje, posvečanje časa, vživljanje in prizadevnost pri razjasnitivi
bolnikovih težav.
-
Javnost in zdravniki smo se začeli pogovarjati o kakovosti. Ozaveščenost
pa je temelj vsega ostalega na poti k še boljši kakovosti.
-
Javno občilo je zastavilo svoj vpliv za pozitiven javni interes, tj. izboljšanje
kakovosti na ravni zbiranja (3000) pozitivnih izkušenj. Javna občila so
bila doslej na tem področju manj uspešna, saj je poročanje o neuspehih
zdravstvene službe navadno naletelo na večji odmev.
Med slabimi platmi ne moremo mimo naslednjih:
-
Kljub temu, da je "poroka interesov" med sooblikovalci kakovosti pri prizadevanjih
za boljšo kakovost zaželjena in celo nujna, je akcija vsaj v začetku izpadla
zgolj kot ena izmed marketinških potez revije. Omenjeni motiv je nekoliko
zbledel z vključitvijo radijskih postaj in možnostjo telefoničnega glasovanja.
-
Merila o tem, kaj naj bi bil priljubljen zdravnik, niso bila najbolj jasno
opredeljena, kar je mogoče pojasniti s pionirstvom na tem področju.
-
Možna je bila pristranost pri izbiri glasovalcev (anketriancev) in s tem
posredno zdravnikov družinske/splošne medicine (ocenjevancev), ker je bilo
sodelovanje povezano z osebno motiviranostjo glasovalcev, da javno izpostavijo
svoje mnenje. Pristranost je bila metodološko močno znižana, saj so bili
z akcijo seznanjeni bralci revije, obiskovalci zdravnika s plakati in poslušalci
lokalnih radijskih postaj. Iz izkušenj pri anketrianju naših bolnikov pa
vemo, da tudi v primeru anonimnosti na ankete odgovorijo mnogo poredkeje
kot v tujini.
-
Odsotnost glasov za določenega zdravnika bi lahko nekateri implicitno tolmačili
z njihovo nepriljubljenostjo, kar seveda ne vzdrži zaradi načina raziskave.
-
Za nagrade kakovosti so navadno izoblikovana natančna merila in postopki
ocenjevanja, s čimer se pri tem glasovanju ravno ne morejo pohvaliti.
V celoti vzeto prinaša letošnja akcija revije Viva pozitivni veter v jadra
kakovosti. Vsak svež veter pa dvigne tudi nekaj valov. Če se bo (kot je
obljubljeno) akcija nadaljevala tudi v prihodnje, bo seveda moral pluti
tudi skozi take valove in bez potrebnih izboljšav je ne bo več mogoče ocenjevati
tako dobrohotno.
Literatura:
1. Kersnik J. Kakovost v splošni medicini. Ljubljana: Sekcija za
splošno medicino - SZD, 1997: (v tisku).
2. Žmavc A. Iatropoularizacija? ISIS 1997; 6:52.
|
prejšnji članek
|
naslednji članek
|
|
|